Ahad, 18 Disember 2016

Rafizi rancang PRK selepas PRU-14 demi jadikan Anwar PM

MALAYSIA GAZETTE

Rafizi Ramli
Rafizi Ramli
Sekali lagi proses mengosongkan kerusi PKR sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan bagi membolehkan bekas Ketua Pembangkang itu menjadi Perdana Menteri.

Pengosongan kerusi PKR itu bagi diadakan pilihanraya kecil seperti apa yang pernah berlaku di DUN Kajang.

Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli berkata, walaupun berharap bosnya itu dibebaskan oleh mahkamah hari ini namun melihat pembebasan Anwar lebih kuat selepas PRU-14.

"Esok (pagi ini), proses undang-undang terakhir bagi kes Anwar. Semakan kehakiman adalah ruang terakhir untuk membatalkan keputusan Mahkamah Persekutuan pada 10 Februari 2015 lepas.

"Jika berjaya, Anwar akan dibebaskan. Jika tidak, maka satu-satunya jalan yang ada ialah melalui pengampunan diRaja," ujarnya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Bagaimanapun, Ahli Parlimen Pandan membayangkan awal-awal lagi keputusan mahkamah tidak akan menyebelahi Anwar.

"Tetapi saya juga bersedia menerima kenyataan bahawa dalam suasana mutakhir, mencari keberanian di celah-celah kuasa dan kedudukan yang melemaskan pemegang amanah dengan kemewahan adalah satu perkara yang sukar.

"Sebab itu saya lebih yakin Anwar akan dibebaskan oleh rakyat melalui PRU-14.

"Sebaik sahaja menang, sebagai pakatan yang baru menang, belum pun perlu membentuk kerajaan, Pakatan Harapn boleh mengarahkan ketua "caretaker government" iaitu Ketua Setiausaha Negara untuk mengangkat permohonan mendapat pengampunan diraja bagi pihak Kerajaan Persekutuan yang baru.

"Jika diperkenan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, katanya, Anwar boleh dibebaskan dalam masa dua hari selepas pengundian PRU-14.

"Salah seorang dari wakil rakyat PKR yang baru menang boleh mengosongkan kerusi dan dalam tempoh seawal dua minggu selepas hari pengundian PRU-14, Anwar boleh menang satu kerusi Parlimen dan seterusnya mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri," ujarnya.--MalaysiaGazette


Tiada ulasan: