Jumaat, 16 Disember 2016

Muhyiddin lebih realistik 'pandang' kelebihan PAS

Oleh Zeannaima Md Yusof
Post Pic
 
PAYA JARAS: Presiden Parti Pribumi Bersatu (PPBM), Tan Sri Muhyiddin Yassin lebih realistik dalam melihat PAS sebagai rakan politik berpotensi untuk mengalahkan Umno Barisan Nasional (BN) berbanding pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad.
 
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Sallehen Mukhyi berkata Muhyiddin sedar kekuatan dan kelebihan yang ada pada PAS, justeru bekas timbalan perdana menteri itu amat berusaha untuk mendekati PAS.
 
"Tan Sri Muhyiddin lebih realistik dalam konteks dia melihat tentang keperluan dan kepentingan undi Melayu di kawasan Parlimen yang dia atau kawasan-kawasan dimana calon Bersatu (PPBM) akan bertanding.
 
"Kekuatan (Datuk Sri) Najib (Razak) masih dilihat di kalangan orang Melayu. Kalau tak dipecahkan yang itu, tak mungkin Najib akan jatuh," katanya ketika ditemubual secara eksklusif Antarapos.
 
Sallehen berkata demikian mengulas kritikan berterusan Dr Mahathir kepada PAS, dalam usaha memastikan parti pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu memilih parti pembangkang sebagai rakan menuju Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.
 
Dr Mahathir sebelum ini dilaporkan memberi kata dua kepada PASagar membuat pilihan segara sama ada Pakatan Harapan dan PPBM sebagai rakan politik atau Umno BN.
 
Bekas presiden Umno itu juga mengertak untuk melancarkan perang ke atas PAS, jika parti itu memilih untuk 'bersama' Umno BN pada pilihan raya kali ini.
 
"Serangan Dr Mahathir saya lihat adalah tekanan kepada PAS supaya PAS sertai PH. Dalam waktu yang sama nak beri millage pada DAP dan PH. Itu yang dilakukan oleh Dr Mahathir," ujar Sallehen yang juga bekas Exco Selangor.
 
Malah ujar Sallehen, bukan sahaja PPBM melihat PAS sebagai 'aset' yang perlu dijaga, tetapi terdapat pemimpin pembangkang yang lain mengakui parti itu punya peranan yang besar untuk meraih undi pengundi Melayu Islam.
 
"Bersatu (PPBM) lihat pengaruh PAS sangat kuat sama ada pengeruh masyarakat mahupun jentera yang kita boleh tawarkan kepada mereka.
 
"(PPBM) perlukan sokongan dan jentera yang PAS boleh tawarkan, jentera yang terlatih, rajin dan tak perlu dibayar upah. (Nilai) ini tiada dalam mana-mana parti," katanya lagi. 
 
 

Tiada ulasan: