Khamis, 15 Disember 2016

Muhyiddin bohong mengenai pengeluaran foto Najib di Milan, kata MITI

MALAYSIAKINI


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Sebuah agensi kerajaan hari ini menafikan dakwaan Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa potret Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dikeluarkan di sebuah pameran di Milan, Itali, tahun lalu.
 
Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) berkata, sebagai salah satu penganjur di belakang Pavilion Malaysia di Expo Milano 2015, ia boleh mengesahkan bersama semua pihak terbabit dalam pameran itu, dakwaan bekas timbalan perdana menteri itu adalah tidak berasas.
 
“Semua pihak terbabit dalam penganjuran Pavilion Malaysia telah mengesahkan dakwaan pengeluaran foto berkenaan oleh Tan Sri Muhyiddin adalah tidak berasas.
 
"Kami kesal dengan percubaan untuk menjejaskan profesionalisme dan kecekapan pegawai terbabit dengan pengurusan ekspo itu," kata Matrade, sebuah agensi Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), dalam satu kenyataan.
 
Ekspo Milano yang diketuai MITI diadakan pada 1 Mei hingga 31 Oktober 2015.
 
Pavilion Malaysia diwujudkan untuk mempamer Malaysia pada peringkat antarabangsa dengan tekanan khas pembangunan mampan Malaysia dan biodiversity.
 
Baru-baru ini, Muhyiddin mendakwa dalam sebuah ceramah bahawa foto Najib dikeluarkan bagi mengelak Malaysia daripada malu. Ini berikutan kontroversi mengenai firma pelaburan negara, 1Malaysia Development Bhd (1MDB).
 
Ceramahnya yang dirakam dalam video telah diviralkan. Ia dilapor oleh portal berita, Malaysiakini.
 
"Penyertaan Malaysia adalah penjelmaan daripada Strategi Lautan Biru Kebangsaan kerana ia membabitkan usaha bersepadu pelbagai kementerian, agensi, kerajaan negeri, sektor swasta dan orang ramai," kata Matrade.
 
Matrade berkata, hasil penyertaan Malaysia di ekspo selama enam bulan itu amat menggalakkan dengan 3.1 juta pelawat (satu dari tujuh atau 14 peratus pelawat daripada sejumlah 22.5 juta mengunjungi Expo Milano) yang memasuki Pavilion Malaysia.
 
 

Tiada ulasan: