Ahad, 18 Disember 2016

MANA SATU BOLEH PAKAI, CAKAP MENTERI AGAMA ATAU MENTERI EKONOMI?

 shahbudindotcom


Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap agama Islam, Jamil Khir Baharom berkata, tidak timbul soal kerajaan tidak telus dalam perbelanjaan projek Landasan Keretapi Pantai Timur atau ECRL apabila terdapat perbezaan jumlah kos sebanyak RM9 bilion berkaitan dengannya.

Ini kerana, katanya, jumlah kos RM44 bilion (sebenarnya RM46 bilion) yang dinyatakan oleh syarikat China itu tidak termasuk kos tanah yang diambil bagi pembinaan projek tersebut.
 
 
 
 
"Memang RM55 bilion yang ditandatangani, China pula beritahu RM44 bilion (sebenarnya RM46 bilion) untuk menyediakan ECRL.

"Dalam hal ini ramai yang persoalkan ke mana perginya RM9 bilion lagi. RM44 bilion (sebenarnya RM46 bilion) sebab nak siapkan keretapi dengan jalan, soal pengambilan tanah yang hendak dibuat, China tak bayar.

"Sebab itu jumlahnya berbeza," kata Jamil Khir lagi ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Pertubuhan Kelab Alumni UMNO Luar Negara kali ke 15 di Kuala Lumpur.

Dalam beberapa kenyataan oleh Najib mengenai ECRL sebelum ini, beliau juga menyebut kosnya ialah RM55 bilion.
 
 
 
 
Pertikaian mengenai kos sebenar projek itu hanya muncul apabila laman web CCCC, syarikat China yang dianugerahkan projek itu menyebut jumlah kos yang ditandatangani oleh mereka dengan kerajaan Malaysia ialah RM46 bilion.

Menjelaskan kekeliruan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab kepada Unit Perancang Ekonomi atau EPU, Abdul Rahman Dahlan pada 9 November lalu mengatakan peningkatan kos sebanyak RM9 bilion itu kerana pertambahan jarak sejauh 88 kilometer daripada perancangan asal.

Menurut beliau, kerajaan pada mulanya hanya merancang laluan dari Tumpat ke Gombak sejauh 600 kilometer dengan kos lebih kurang RM46 bilion.

Kemudian, tambahnya, kerajaan memutuskan untuk meneruskan laluan sehingga ke Pelabuan Kelang supaya barangan boleh dihantar terus ke Pantai Timur.

"Pertambahan kos RM9 bilion itu adalah adalah kerana pembinaan landasan tambahan sejauh 88 kilometer lagi yang termasuk juga jambatan dan terowong sepanjang 50 kilometer," jelas Abdul Rahman yang pernah menggelar dirinya sebagai Menteri Ekonomi.
 
 
 
 
Namun hari ini, Jamil Khir selaku Menteri Agama nampaknya berbeza hujah mengenai kos RM9 bilion bagi pembinaan ECRL itu.

Beliau mengatakan ia disebabkan kos pengambilan tanah, manakala Abdul Rahman Dahlan pula mengatakan ia disebabkan pertambahan jarak dan pembinaan landasan baru.

Mana satu yang betul dan boleh dipakai? 

Apa yang dikata oleh Menteri Agama atau apa yang dijelaskan oleh Menteri Ekonomi?

Bagaimana sesama menteri boleh berbeza fakta dalam satu projek yang sama?

Atau kedua-dua cakap menteri ini tak boleh pakai sama sekali?


Tiada ulasan: