Sabtu, 5 November 2016

Tiada kejadian roboh bangunan, himpunan Baju Merah bersurai secara aman

Oleh Wan Anis Ilyani Wan M Azhar
Post Pic
 
 
PETALING JAYA: Ketua Gerakan Baju Merah, Datuk Jamal Yunos memaklumkan bilangan peserta Himpunan Merah di hadapan pejabat Malaysiakini hari ini tidak mencapai seramai 20,000 orang kerana menghormati undang-undang negara.
 
"Saya nyatakan pada dua hari lepas kepada pengurusan Malaysiakini bahawa kedatangan kami pada hari ini untuk merobohkan bangunan mereka jika jumlah peserta kami seramai 20,000.
 
"Tetapi memandangkan kami menghormati undang-undang maka himpunan hari ini tidak sampai 20,000 peserta yang hadir.
 
"Kalau 20,000 orang hadir bangunan Malaysiakini akan runtuh termasuk jalinan kedai-kedai yang lain," katanya ketika berucap di hadapan peserta himpunan, petang tadi.
 
Jumlah peserta himpunan hari ini dilaporkan hanya 500 orang, berbanding sasaran awalnya seramai 20,000.
 
Sementara itu usaha gerakan berkenaan untuk bertemu dengan pengurusan Malaysiakini sekali lagi gagal apabila dimaklumkan oleh pihak polis bahawa pihak yang ingin ditemui itu tiada di pejabat.
 
Jamal, tidak lama kemudian mengarahkan ahli-ahlinya bersurai dengan aman.
 
Kelmarin Jamal, bersama-sama dengan kira-kira 100 penyokong baju merah hadir di pejabat Malaysiakini.
 
Beliau menuntut supaya portal berkenaan mendedahkan butiran penyata kewangan dan dokumen berkaitan sebelum Sabtu atau berdepan dengan jumlah peserta protes lebih ramai.
 
Jamal memberi amaran sebahagian bangunan Malaysiakini akan runtuh hari ini jika dakwaan portal ini menerima dana hartawan George Soros tidak diperjelaskan.
 
 

Tiada ulasan: