Isnin, 7 November 2016

Soal siasat polis ugutan terhadap wakil rakyat, kata Shafie

 
Beliau berkata, tidak sepatutnya ahli Parlimen disoal siasat kerana apa yang diucapkan dalam Dewan Rakyat.


shafie


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Shafie Apdal melabelkan siasatan polis terhadap ucapannya mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB) adalah proses intimidasi terhadap hak kebebasan ahli Parlimen berucap.

Ahli Parlimen Semporna itu berkata beliau sedar yang isu tertentu seperti kedudukan Yang di-Pertuan Agong dan membuat kenyataan berunsur hasutan tidak dibenarkan dibawa ke Parlimen.

“Kami tahu apa yang menghasut dan apa tidak,” katanya kepada wartawan selepas keterangannya diambil di ibu pejabat polis Bukit Aman, hari ini.

Beliau dipanggil memberi keterangan berhubung ucapannya di dalam Dewan Rakyat dan disiasat mengikut Akta Hasutan dan Akta Rahsia Rasmi.

Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan) itu berkata ia menjadi perkara penting apabila ahli Parlimen tidak dibenarkan membahaskan atau bercakap mengenai isu yang menjejaskan kehidupan rakyat.

Shafie yang juga bekas menteri persekutuan berkata ahli Parlimen sepatutnya diberikan kebebasan berucap dalam isu seumpama itu.

“Saya kesal dengan proses ini. Menyoal siasat ahli Parlimen tidak sepatutnya berlaku hanya kerana apa yang diucap di Parlimen,” katanya, menambah institusi kebebasan bersuara dan bahasa bukan saja untuk undang-undang tetapi menegakkan perlembagaan dan kedaulatan undang-undang.

Shafie yang tiba di Bukit Aman kira-kira 9.45 pagi tadi disoal siasat selama kira-kira sejam oleh seorang pegawai.

Bekas pemimpin Umno, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, yang juga pengkritik tegas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, turut hadir memberi sokongan kepada Shafie. Turut hadir ialah Timbalan Presiden Warisan Darell Leiking dan wakil rakyat DAP termasuk Teresa Kok, Lim Lip Eng dan Teo Kok Seng.

Laporan sebelum ini menyatakan polis menyiasat 3 bekas menteri kerana ucapan mereka, yang menyentuh mengenai 1MDB, ketika membahaskan Bajet 2017 di Dewan Rakyat.

Selain Shafie, bekas menteri terbabit ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Ibrahim berkata siasatan polis dijalankan mengikut Akta Rahsia Rasmi dan Akta Hasutan.

LIHAT VIDEO DI SINI


Tiada ulasan: