Sabtu, 5 November 2016

Rizalman dihantar pulang selepas tempoh tahanan selesai

ANTARAPOS.COM


Post Pic



WELLINGTON: Bekas pembantu staf di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di New Zealand, Pegawai Waran II Muhammad Rizalman Ismail yang menghadapi tuduhan cuba merogol telah dihantar pulang ke Malaysia.

New Zealand Herald melaporkan, keputusan itu dibuat selepas tertuduh selesai menjalani tahanan di rumah selama sembilan bulan di negara itu bermula 4 Februari lalu.

Seorang jurucakap polis kemudian mengesahkan bahawa lelaki berusia 39 tahun itu telah diiringi oleh dua pegawai polis New Zealand dari Wellington ke Kuala Lumpur malam semalam.

Jurucakap Kementerian Kehakiman New Zealand, Amy Adams pula berkata, arahan untuk menghantar pulang itu dibuat di bawah Akta Ekstradisi negara itu.

Muhammad Rizalman dituduh menghendap dan cuba merogol wanita tempatan, Tania Billingsley pada Mei 2014 di rumahnya di sini, berdekatan lokasi Suruhanjaya Tinggi Malaysia.

Muhammad Rizalman yang ketika itu merupakan seorang atase tentera mengaku melakukan kesalahan tersebut selepas menafikan pertuduhan awal iaitu cubaan merogol dan memecah masuk ke rumah mangsa.

Dia didakwa meninggalkan New Zealand sebelum prosiding kes itu bermula, namun, diekstradisi ke negara itu semula untuk menghadapi perbicaraan kes tersebut pada Oktober 2014.

Tiada ulasan: