Khamis, 17 November 2016

Ringgit terus turun berbanding dolar Amerika

Rosemarie Khoo Mohd Sani




Ringgit dan mata wang pasaran pesat membangun terus mengalami penurunan berbanding dolar AS, dipengaruhi oleh kebimbangan pelabur mengenai kemungkinan kenaikan kadar faedah oleh Rizab Persekutuan Amerika Syarikat, kata para peniaga.

Pada pukul 12 tengah hari, ringgit diniagakan pada 4.3850/3920 berbanding dolar AS, daripada 4.3570/3670 pada pukul 9.06 pagi.

Pengerusi Rizab Persekutuan AS Janet Yellen akan menyampaikan ucapan mengenai prospek ekonomi negara itu lewat hari ini.

Profesor ekonomi di Pusat Pengajian Perniagaan Sunway University Dr Yeah Kim Leng berkata peningkatan dalam ekonomi AS termasuk data pekerjaaan dan sentimen perbelanjaan pengguna baru-baru ini membawa kepada permintaan tinggi bagi dolar AS, mengheret turun ringgit dan mata wang pasaran pesat membangun lain.

"Mata wang pasaran pesat membangun seperti Brazil, Korea Selatan, Indonesia, China dan Malaysia berkemungkinan mengalami kesan negatif disebabkan oleh perubahan arah dalam aliran modal," kata Yeah kepada Bernama hari ini.

Ringgit turun ke paras terendah pada 21 Jan apabila mencecah 4.3780/3870. - Bernama


Tiada ulasan: