Selasa, 8 November 2016

MoF yakin kutip RM39b GST tahun ini

Oleh Bernama 


Kementerian Kewangan yakin kutipan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) akan mencecah sasaran jumlah sebanyak RM39 bilion untuk 2016.

Timbalan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Lee Chee Leong berkata, sehingga bulan Oktober, jumlah keseluruhan kutipan adalah sebanyak kira-kira RM29 bilion.

"Angka tersebut masih dalam lingkungan sasaran dan matlamat kami adalah untuk mencapainya," kata beliau kepada pemberita pada majlis pra-pelancaran Anugerah Jenama Malaysia 2016 di sini hari ini.

Pelancaran ini bertujuan bagi menjemput 14 jenama tempatan, termasuk Astro, Bina Puri Holdings Bhd, Pecca Leather, Erican, Ogawa, Cleanpro dan KK Super Mart, untuk menerima Anugerah Jenama Malaysia bagi pencapaian keusahawanan mereka.

Acara tahunan tersebut yang akan diadakan pada 12 Mac 2017 di Berjaya Times Square Hotel, akan dihoskan oleh Persekutuan Perikatan Persatuan Cina Malaysia (FEMACGA).

FEMACGA, yang telah menyambut ulangtahun ke-95 baru-baru ini, telah menerima anugerah pengiktirafan dari Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Kewangan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri serta Sekretariat Pembangunan Usahawan Malaysia (SAME).


Tiada ulasan: