Khamis, 3 November 2016

Konsesi China yang Najib bagi projek RMM55 bilion pernah disenaraihitam World Bank

Gambar Reuters/Jason Lee
Gambar Reuters/Jason Lee


Pendedahan mengejutkan apabila konsesi China yang baru-baru ini dianugerahkan projek landasan keretapi bernilai RM55 bilion oleh kerajaan Datuk Seri Najib Razak sebenarnya pernah disenaraihitamkan oleh World Bank.

World Bank menyenaraihitamkan (debartment) CCCC selama 8 tahun (12 Januari 2009-12 Januari 2017) atas dakwaan fraudulent practices. Ini kerana CCCC adalah designated successor entity kepada China Road and Bridge Corporation (CRBC).

(link World Bank senaraihitam : http://www.worldbank.org/en/news/press-release/2011/07/29/world-bank-applies-2009-debarment-to-china-communications-construction-company-limited-for-fraud-in-philippines-roads-project)

Bukan sahaja disenaraihitam oleh World Bank, malah CCCC juga terlibat dalam skandal lain, antaranya di Malta, Tanzania dan Kenya. Sebuah skandal melibatkan tindakan CCCC dalam merasuah pegawai kerajaan di negara terbabit.

(link skandal CCCC : http://www.independent.com.mt/articles/2014-07-21/news/blacklisted-chinese-bridge-building-company-has-history-of-backhander-deals-5915475969/)

CCCC juga disenarai hitamkan oleh African Development Bank, Asian Development Bank, Inter-American Development Bank, European Bank For Reconstruction and Development dan dimasukkan dalam 2 senarai hitam di Amerika Syarikat berkaitan landasan keretapi Iran-Armenia

Agensi berita Bloomberg melaporkan China sejak 2007-2012, mengalami sekurang-kurangnya 18 jambatan runtuh yang mengakibatkan 135 kematian, salah satu jambatan terpanjang di utara China runtuh selepas hanya 9 bulan ia siap dibina.

Suatu rahsia umum yang pahit untuk diterima adalah kelebihan syarikat-syarikat China berbanding syarikat-syarikat Barat, mereka lebih mahir dalam merasuah pegawai-pegawai kerajaan dan memanipulasi dengan pelbagai janji manis.

Kerajaan menganugerahkan Projek Landasan Kereta Api Pantai (ECRL) bernilai RM55 bilion kepada CCCC selepas dua minggu Perdana Menteri, Najib membentangkan Bajet 2017 di Parlimen.

Landasan sepanjang 620km tersebut merupakan projek ketiga melibatkan firma China dalam projek besar di Malaysia.

Konsesi China yang dianugerah projek tersebut adalah China Communication Construction Company (CCCC) yang akan membina laluan Kuala Lumpur-Kelantan.

Tiada ulasan: