Sabtu, 5 November 2016

Kenapa Najib takut sangat sampai guna OSA sekat rahsia 1MDB?




Akta Rahsia Rasmi (OSA) kini menjadi senjata paling utama Datuk Seri Najib Razak untuk mengekalkannya di tampuk kuasa, pelbagai cara digunakan untuk menyekat daripada segala rahsia yang kononnya akan mengugat Malaysia tersebut daripada bocor.

Persoalannya disini, sejak bila pula 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang sudah menghilangkan berbilion duit rakyat ini menjadi maruah negara sehingga ia kebal tidak boleh disentuh, apakah budi dan jasa syarikat ini yang saban tahun menjadi biawak hidup ditanggung oleh rakyat Malaysia?

Satu persatu pemimpin atasan UMNO menjadi mangsa kepada 1MDB, adakah pemimpin UMNO tugas mereka sekarang ini menjadi pembela dan pak angguk kepada 1MDB dan tidak lagi membela nasib orang Melayu?


Sepatutnya mereka memikirkan tentang orang Melayu dan bukan memikirkan tentang nasib 1MDB yang selama ini menyusahkan rakyat.

Jika Perdana Menteri seorang yang berani, mengapa beliau takut sangat sehingga terpaksa memfailkan bantahan awal terhadap permohonan kebenaran semakan kehakiman difailkan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bagi mencabar keputusan Ketua Audit Negara yang mengklasifikasikan Laporan Ketua Audit Negara ke atas 1MDB sebagai rahsia rasmi.

Jika benar, bersungguh mempertahankan 1MDB, lebih baik bersikap terbuka dan tidak berusaha menutup lubang yang bocor dalam syarikat itu.

Adakah Najib takut tembelangnya terbocor jika OSA dialih daripada Laporan Ketua Audit?

Keterdesakan Najib tidak dapat lagi disembunyikan apabila menggunakan alasan OSA sekali lagi selepas pendedahan tiga bekas menteri dalam Dewan Rakyat lalu, kononnya mereka bertiga mahu menghasut rakyat dengan membocorkan rahsia kerajaan.

Apakah muslihat dengan menggunakan OSA ini dapat menutup mulut pengkritiknya daripada terus bersuara dan membongkarkan lagi banyak tembelang disebalik 1MDB.

Sampai bila Najib boleh bertahan menggunakan OSA ini untuk kepentingan peribadi?

Rakyat sudah jemu melihat hutang 1MDB yang saban membebankan, mana tidaknya saban tahun kita diumumkan dengan pemansuhan subsidi oleh pentadbiran Najib, terbaharu subsidi minyak masak juga dimansuhkan.

Semua subsidi yang dimansuhkan untuk apa? Jika bukan untuk tanggung hutang 1MDB, ianya untuk apa? Untuk bayar apa?

Sudah jelas disini, Najib sudah menyusahkan rakyat dengan terpaksa menanggung beban ditimbulkannya untuk kambus setiap lubang kebocoran duit milik rakyat.

Jika berani kerana benar, elok lah OSA itu dialihkan, tidak menjadi rahsia sangat 1MDB itu jika rasa mereka tidak melakukan kesalahan dan rompakan besar-besaran wang rakyat.



Tiada ulasan: