Selasa, 8 November 2016

Hina Kristian: Mahkamah benar Hadi ketepi perintah ingkar

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KOTA KINABALU: Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berjaya mengetepikan perintah ingkar terhadapnya susulan kenyataannya berkaitan ajaran Kristian.
 
Memetik laporan Harakahdaily, kebenaran itu diberikan Mahkamah Sesyen Kota Kinabalu di Sabah. 
 
Peguamnya Hamid Ismail berkata, kebenaran itu dibuat pada jam 2.30 petang semalam terhadap permohonan terhadap presiden PAS itu pada 12 Ogos lalu.
 
Sebelum ini, Hadi disaman oleh peguam Sabah Marcel Jude Joseph atas sebuah artikel berkaitan dengan Kristian.
 
Hadi sebelum ini memfailkan permohonan mengetepikan keputusan Mahkamah Sesyen yang memerintahkannya membayar ganti rugi kepada Marcel ekoran kenyataan negatif terhadap Kristian.
 
Hamid berhujah, anak guamnya tidak menerima writ saman dan tidak tahu bahawa beliau perlu hadir diri ke mahkamah.
 
Oleh kerana kegagalan anggota parlimen Marang itu untuk hadir ke mahkamah, Hadi dikenakan penghakiman ingkar.
 
Mahkamah Sesyen pada 12 Ogos mengarahkan Hadi yang juga ADUN Rhu Rendang untuk membayar Marcel, 54, ganti rugi kerana mencampuri hak perlembagaan plaintif untuk kebebasan beragama bawah Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.
 
Marcel memohon penghakiman memandangkan Hadi tidak hadir ke mahkamah dan mahkamah kemudiannya mengeluarkan surat ketidakhadiran oleh defendan.
 
Saman daripada peguam Marcel diberikan kepada Abdul Hadi pada 19 Julai.
 
Marcel yang juga anggota Majlis Peguam Sabah dan Sabah Catholic Lawyers Apostolate memfailkan saman terhadap Hadi kerana kenyataannya yang didakwa sebagai menyalahi undang-undang dan hak perlembagaan plaintif untuk kebebasan beragama.
 
 

Tiada ulasan: