Rabu, 2 November 2016

DBKL ditegur PAC isu kontrak papan iklan

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) 'menegur' Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) agar memastikan kontrak penswastaan kepada syarikat pengendali papan iklan di bandaraya ini dibuat secara terbuka supaya telus dan memberi pulangan lebih baik kepada kerajaan.
 
Pengerusinya, Datuk Hasan Ariffin berkata, DBKL juga perlu memastikan sistem tender bagi papan iklan atau papan tanda di Kuala Lumpur diperkemaskan.
 
Ini kerana katanya, ketidakpatuhan peraturan yang dibangkitkan berhubung Pengurusan Lesen Iklan/Papan Tanda di bandaraya ini tidak berulang.
 
"Penguatkuasaan bagi iklan haram atau papan tanda haram di Kuala Lumpur perlu diperketatkan manakala tindakan tegas diambil bagi memastikan pulangan hasil lebih bagi DBKL," katanya dalam kenyataan media mengenai laporan Pengurusan Lesen Iklan/Papan Tanda di Kuala Lumpur yang dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2013 Siri 2 yang dikeluarkan di sini, hari ini.
 
Menerusi laporan itu juga, PAS mengesyorkan sistem maklumat bagi Pengurusan Lesen Iklan/Papan Tanda di Kuala Lumpur diperkemaskan dan dipertingkat bagi mengatasi kelemahan berbangkit. 
 
PAC turut menasihatkan Unit Audit Dalam DBKL melapor kepada peringkat yang lebih tinggi seperti Lembaga Penasihat DBKL, berbanding menghantar laporan terus kepada Datuk Bandar. 
 
"Ini bagi mengelak timbul isu tadbir urus dan percanggahan kepentingan," katanya.
 
 

Tiada ulasan: