Rabu, 12 Oktober 2016

Selangor nafi abai PPR, sudah belanja lebih RM85juta sejak 2010

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Kerajaan negeri menafikan dakwaan Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) bahawa mereka mengabaikan pengurusan Projek Perumahan Rakyat (PPR).
 
Menurut Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Kehidupan Bandar Datuk Iskandar Abdul Samad, sebanyak RM85,356,020.61 telah dibelanjakan kerajaan negeri melalui satu program di bawah skim Baikpulih Negeri Berkebajikan (CERIA) sejak tahun 2010 yang melibatkan 263 kawasan pangsapuri di Selangor.
 
"Skim ini menggunakan konsep perkongsian kos di mana kerajaan negeri akan menyumbang 80 peratus kos membaikpulih. Sementara penduduk perlu membayar 20 peratus yang boleh dibayar secara ansuran
 
"Untuk rumah kos sederhana rendah pula, perkongsian ini adalah 60 : 40. 60 peratus dari kerajaan negeri dan 40 peratus dari penduduk.
 
"Kerja-kerja yang dilaksanakan di bawah skim CERIA ini adalah kerja-kerja yang melibatkan mengecat semula, lif, bumbung, tangki air, pam air, saluran air hujan, pendawaian elektrikal dan banyak lagi," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.
 
Malah Iskandar menyalahkan kerajaan negeri terdahulu menjadi punca kepada keadaan yang berlaku sekarang. 
 
"Kerajaan negeri Barisan Nasional sebelum ini gagal memberi perhatian yang sewajarnya kepada pangsapuri-pangsapuri tersebut.
 
"Tidak ada skim seperti skim CERIA sebelum tahun 2008. Mungkin jika terdapat skim CERIA ketika itu keadaan seperti hari ini tidak akan wujud," ujar beliau lagi. 
 
Terdahulu Menteri KPKT Tan Sri Noh Omar meminta Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali mengembalikan pengurusan Projek Perumahan Rakyat (PPR) Lembah Subang 1 selepas gagal menjaganya dengan baik.
 
Ujarnya beberapa tahun lalu, penduduk perumahan itu hidup serba daif terutama daripada aspek pengurusan lif dan pelupusan sampah.
 
 

Tiada ulasan: