Sabtu, 22 Oktober 2016

RUU 355: Raja ada pengetahuankah?


 
Oleh SUBKY LATIF

APA yang orang awam difahamkan RUU 355 sebagai usul persendirian Ahli Parlimen Marang bagi memperkasakan mahkamah syariah bukanlah persoalan undang-undang baru pindaan kepada undang-undang yang sudah ada yang darjatnya rendah dari mahkamah majistret.

Rang mula-mulanya dibentangkan oleh Tun Abdul Rahman Yaakub semasa dia menteri, sebelum jadi Ketua Menteri Sarawak dulu. Masa Tunku dan Tun Razak berkuasa dulu.

Apakah ia dibawa ke Parlimen dulu atas pengetahuan dan kebenaran Majlis Raja-Raja atau tidak, hanya kerajaan yang arif tentangnya. Jika adabnya kena perkenan Raja-Raja, kenalah ikut adab itu. Kalau ia tidak diikut, koman benarlah Tunku dan Tun Razak sedang kedua-duanya lulus undang-undang di England zaman dulu pula.
   
Kalau adab itu ada, tapi tak diikut, maka Umno dan BNlah yang perlu ditempelak kerana melanggar adab perundangan. Kalau Umno/BN langgar hal itu, mungkin banyak lagi kerajaan dan perdana menteri dulu-dulu langgar. Macam itukah rupanya negara kita ditadbir?
  
Jika ia tak ikut adab, adakah Raja-Raja tak terfikir keadaan itu? Takkanlah Raja tidak bising?   Tentulah tidak sedemikian karutnya kerajaan.
   
Rata-rata orang Islam yang beriman mengira rang persendirian MP Marang itu patut dibawa dan sudah patut diadakan dari dulu, ketika mahkamah syariah bertaraf rendah itu diadakan. Mengapa orang Islam yang berkuasa tidak terfikir termasuk Raja-Raja dan penasihat-penasihat baginda? Mengapa Raja-Raja tidak dinasihatkan? Padahal semuanya Islam.
   
Yang menentukan peraturan Islam itu wajib ialah Islam. Dengan Islam saja Islam tidak berjalan. Islam berjalan dengan orang Islam itu beriman. PM Najib adalah Islam. Imannya membenarkan RUU 355 itu dibawa. Setakat ini statusnya adalah Islam. Sokongan atasnya nanti menentukan imannya. Kalau usul itu PM yang bawa, tanda tebal imannya. Pahala orang bawa usul lebih dari yang menyokong seperti beza pahala antara imam dan makmum.
    
Tengku Razaleigh tanya adakah RUU 355 oleh MP Marang itu ikut adab? Orang yang tahu saja boleh menjelaskan. Setakat ini Raja-Raja tidak bising. Jika ada yang tidak kena, kerana ia masalah Islam, maka orang Islam boleh selesaikan bagi sesuai dengan adab.
   
Raja-Raja pun tidak mahu menyulitkan hal itu kerana semuanya Islam. Bila Raja-Raja diam, MP jangan bising terutama yang beriman. Jangan yang sudah wajar pada Islam, MP tidak menyokongnya kerana tak beradab!
   
Jadilah seperti tukang sihir Firaun! Apabila menyaksikan mukjizat tongkat Nabi Musa a.s. bukan sihir, mereka lantas beriman kepada Tuhan Musa dan Harun tanpa izin Firaun. Firaun izin atau tidak, mereka beriman dulu.
   
Justeru mereka beriman tanpa izin Firaun, mereka Firaun siksa hingga mati. Ia tak mengubah iman mereka.
   
Katakanlah ada Raja-Raja kecil hati kerana tak itu adab. Para MP tidak akan disiksa sepreti yang dialami oleh tukang  sihir tadi.
  
Sebagai orang awam Islam saya mahu adab dipatuhi. Dan Raja-Raja Melayu itu terkenal bersifat mengampunkan beribu-ribu ampun, mana-mana yang kurang kena dengan adab tidaklah tak boleh diampun. Mengampun itu adalah amalan ahli syurga.
   
Apabila Raja-Raja tidak didengar berdalih, masakan Empi sewel begitu dan begini. Jika ia senang ditangani di negeri-negeri, ayuhlah! Jika melalui Parlimen ia senang diseragamkan, tidaklah mahkamah syariah itu lain di Kedah dan lain di Pahang

Tiada ulasan: