Jumaat, 14 Oktober 2016

NURUL RIDUAN NOR ASHAHA 14 Oktober 2016

Bekas pegawai kanan Jabatan Air Sabah pula ditahan
SPRM merampas dua buah kereta milik suspek.


SHAH ALAM - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan seorang lagi suspek untuk membantu siasatan berhubung kes Ops Water melibatkan Jabatan Air Negeri Sabah (JANS).

Suspek berusia 62 tahun itu merupakan bekas pegawai kanan JANS yang bersara tahun lalu.

Selepas bersara, suspek dilantik sebagai Penasihat Teknikal dan Kejuruteraan Kementerian Kewangan Sabah yang dipegangnya sehingga kini.

Suspek yang berkhidmat selama 11 tahun bersama JANS itu ditahan di pejabatnya, semalam.

Sumber berkata, siasatan awal mendapati suspek juga menerima sejumlah wang daripada kontraktor-kontraktor ketika memegang jawatan di JANS.

Menurutnya, SPRM merampas dua buah kereta milik suspek iaitu Mercedes Benz dan Land Cruiser dan tiada sebarang rampasan wang tunai dibuat setakat ini.

Suspek direman selama enam hari bermula hari ini di Mahkamah Majistret Sabah.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Azam Baki ketika dihubungi mengesahkan penahanan itu dan meminta mana-mana individu yang mempunyai maklumat berhubung siasatan kes ini tampil membantu dan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada SPRM.

Dalam pada itu, setakat ini SPRM merakam percakapan lebih kurang 78 saksi berhubung kes terbabit.
SPRM juga tidak menolak kemungkinan lebih ramai saksi akan dipanggil untuk membantu siasatan.

Sebelum ini, pengarah dan timbalan pengarah agensi berkenaan ditahan berikutan memiliki wang tunai dan aset bernilai lebih RM110 juta dipercayai hasil daripada pembabitan mereka dalam projek air Sabah bernilai RM3.3 bilion melibatkan kerajaan persekutuan dan negeri.


Tiada ulasan: