Sabtu, 8 Oktober 2016

Konvoi BERSIH 5 terus diasak geng baju merah

ANTARAPOS.COM

 
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Konvoi BERSIH 5 yang berlangsung hari ini dibeberapa buah lokasi dilaporkan berlaku sedikit kekecohan tetapi berjaya dikawal pihak polis.
 
Ketegangan berlaku di Kota Tinggi (Johor), Baling (Kedah), Sabak Bernam (Selangor), dan Telok Intan (Perak) dalam konvoi anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) itu.
 
Di Kota Tinggi, 20 anggota baju merah menyekat konvoi dari selatan dan mahu mereka untuk berhenti daripada meneruskan perjalanan ke Kluang.
 
Namun terdapat kumpulan lain cuba menyekat BERSIH, tetapi bersetuju untuk bersurai selepas mengadakan rundingan dengan pihak polis.
 
Sementara di Telok Intan berlaku satu insiden kecil ketika kumpulan baju merah cuba campur tangan.
 
Di Sabak Bernam pula kira-kira 100 anggota baju merah berkumpul dengan tujuan untuk menyekat laluan BERSIH dari Perak ke Selangor.
 
Polis menganggarkan kira-kira 200 penyokong BERSIH dan 400 dari kumpulan baju merah yang diketuai Datuk Jamal Yunos di Sabak Bernam.
 
Konvoi terakhir BERSIH meninggalkan kawasan itu sebelum sidang akhbar tersebut dan kumpulan baju merah bersurai tidak lama kemudian.
 
Hari ini merupakan hari ketiga konvoi ini berlangsung di seluru negara, dan mereka berlepas dari enam lokasi untuk mempromosi perhimpunan kelima gerakan itu pada 19 November depan.
 
Mereka berlepas dari Sungai Petani, Kedah; Kulai, Johor; Kota Bharu, Kelantan; Teluk Intan, Perak; Bintulu, Sarawak dan Tawau, Sabah.
 
Konvoi itu adalah sebahagian daripada jelajah BERSIH selama tujuh minggu untuk mempromosi perhimpunan BERSIH 5 yang menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletak jawatan.
 
 

Tiada ulasan: