Ahad, 18 September 2016

Persempadanan semula SPR akan 'memudaratkan' Gerakan

MALAYSIAKINI


Cadangan proses persempadanan semula yang dijalankan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) diselar kerana mengutamakan penguasaan kaum berbanding memastikan percampuran antara kaum yang seimbang.

Naib Ketua Pemuda Gerakan, Andy Yong memberitahu Malaysiakini, perubahan cadangan kepada kawasan pilihan raya yang sedia ada 'mungkin akan memudaratkan Gerakan' dan mungkin mengambil tindakan.

"Cadangan ini juga akan menjurus pilihan raya yang memusnahkan saki-baki keharmonian antara etnik yang wujud di Malaysia.

"Persempadanan semula ini sepatutnya melihat komposisi etnik Melayu, India dan Cina mewakili semua rakyat Malaysia dan bukannya dominasi satu kaum," kata Yong.

Semenanjung Malaysia kini mempunyai satu keadaan dengan orang Melayu menguasai parti pemerintah dan golongan minoriti termasuk kaum Cina telah hampir kesemuanya berpihak kepada pembangkang.

"Ia bukan resipi untuk keharmonian antara etnik," kata Yong.

Tambah beliau, Gerakan sedang mengkaji implikasi persempadanan semula secara serius dan kemungkinan untuk memfailkan bantahan, jika ada, dalam masa terdekat.

Tiada ulasan: