Jumaat, 30 September 2016

Pakatan Harapan Bakri bantah persempadanan semula

HAZAYANI ZAKARIA
 
 
Anggota Sekretariat Pakatan Harapan Parlimen Bakri menunjukkan persempadanan baru pilihan raya yang dicadangkan SPR.Anggota Sekretariat Pakatan Harapan Parlimen Bakri menunjukkan persempadanan baru pilihan raya yang dicadangkan SPR.


Pakatan Harapan Parlimen Bakri, Johor mewujudkan pasukan khas bagi melaksanakan bantahan persempadanan semula kawasan pilihan raya P.145 Bakri.

Mereka mendakwa, dalam cadangan suruhanjaya pilihan raya (SPR), N.12 Bentayan akan mempunyai jumlah pengundi sebanyak 27,056 orang, N.12 Simpang Jeram (25,383) dan N.14 Bukit Naning (16,848 orang).

Dalam cadangan ini juga, SPR telah memindahkan Daerah Mengundi Bukit Treh dari N.12 Bentayan ke N. 08 Bukit Pasir dan juga memasukkan Daerah Mengundi Bandar Barat dari N. 15 Maharani ke dalam N. 12 Bentayan.

Menurut perenggan 2 (C) Bahagian 1, Jadual 13, Perlembagaan Persekutuan, jumlah bilangan pengundi setiap konstituensi dalam satu negeri mestilah lebih kurang sama.

Johor mempunyai jumlah pengundi sebanyak 1,649,131 orang. Ini bermakna secara purata setiap Bahagian Pilihan Raya Negeri adalah sebanyak 29,500 orang setiap kawasan.

Menurut Setiausaha Sekretariat Pakatan Harapan Parlimen Bakri Ahmad Anwar Asyraf, tindakan SPR ini telah menjadikan komposisi demografi pengundi di dalam N.12 Bentayan tidak seimbang dan seolah-olah mempunyai motif untuk menjadikan N.12 Bentayan sebuah konstituensi yang dimonopoli oleh kaum Cina.

Justeru katanya,  pasukan khas ini akan bertemu dengan pengundi-pengundi berdaftar di setiap kawasan Dewan Undnagan Negeri (Dun) dalam Parlimen Bakri untuk memberikan penerangan.

“Pasukan khas ini juga akan mendapatkan 100 orang pengundi yang berdaftar dalam senarai pemilih menandatangani surat bantahan yang akan dikemukakan kepada SPR sebelum 14 Oktober ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Sehubungan itu, sesiapa yang ingin menyuarakan bantahan dan menandatangani surat bantahan ini boleh hadir ke Pusat Komuniti Bakri-Bentayan, 22A-1, Jalan Hashim, 84000 Bandar Maharani Bandar DiRaja, Muar, Johor atau menghubungi petugas yang dipertanggungjawabkan mengikut kawasan seperti berikut:

Chua Wee Beng (kawasan N.12 Bentayan): 012-680 1612

Hussein Ibrahim (kawasan N.13 Simpang Jeram): 013-263 5880

Khidir Ismail (kawasan N.14 Bukit Naning): 011-3387 1813

Beliau turut memberitahu, ketiga-tiga parti iaitu Parti Amanah Negara (Amanah) Parlimen Bakri, DAP Parlimen Bakri dan Parti Keadilan Rakyat Parlimen Bakri telah bersetuju untuk menubuhkan Sekretariat Pakatan Harapan Parlimen Bakri.

Sekretariat ini akan beroperasi di Pusat Komuniti Bakri-Bentayan, No. 22A-1, Jalan Hashim, 84000 Bandar Maharani Bandar DiRaja, Muar.

Ahmad Anwar yang juga pegawai khas Kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bentayan telah dilantik sebagai Setiausaha Sekretariat Pakatan Harapan Parlimen Bakri.

Tiada ulasan: