Selasa, 27 September 2016

Isu RM2.6 Billion : Anina Tarik Balik Saman Terhadap PM Najib

 

 



KUALA LUMPUR: Bekas ahli Wanita UMNO Langkawi Anina Saadudin menggugurkan samannya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan pihak kedua berkaitan isu derma RM2.6 bilion, lapor The New Straits Times.

Anina telah membuat rayuan terhadap pembatalan saman oleh Mahkamah TInggi pada 31 Disember tahun lalu.

Peguam Datuk Mohd Hafarizam Harun yang mewakili Datuk Seri Najib, mengesahkan bahawa Anina telah memfailkan notis untuk menarik balik rayuan saman itu di Mahkamah Rayuan bulan ini.

Anina bersetuju untuk membayar kos guaman sejumlah RM5,000.

Pada 28 Ogos, Anina memfailkan saman terhadap Datuk Seri Najib dan Setiausaha Eksekutif Datuk Ab Rauf Yusoh, antara lain, bagi menuntut sebahagian daripada derma RM2.6 bilion (AS$650 juta) yang dikatakan dimasukkan oleh presiden parti ke dalam akaun peribadinya di Singapura.

Datuk Seri Najib dan Ab Rauf kemudiannya memfailkan permohonan untuk membatalkan saman atas sebab ia remeh dan menyusahkan, serta Anina tidak mempunyai hak di bawah undang-undang untuk menyaman kerana dia bukan seorang pegawai awam parti UMNO.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zaki Abdul Wahab membenarkan permohonan pembatalan Datuk Seri Najib dan Ab Rauf itu selepas membuat keputusan bahawa Anina tidak mempunyai locus standi bagi memulakan tindakan undang-undang kerana dia bukan pegawai awam ataupun menyandang sebarang jawatan dalam UMNO – Astro Awani.

Tiada ulasan: