Selasa, 27 September 2016

ADUN tegaskan sekali lagi jawatan KM P.Pinang dihadkan kepada dua penggal

THE MALAYSIAN TIMES


teh_yee_cheu1911_620_465_100


GEORGE TOWN: Anggota Dewan Undangan Negeri Tanjung Bungah daripada DAP Teh Yee Cheu meminta kerajaan negeri Pulau Pinang menimbang semula cadangan mengehadkan tempoh jawatan ketua menteri selama dua penggal sahaja untuk kebaikan rakyat.

Beliau berkata Pulau Pinang patut mendahului langkah itu untuk melakukan pembaharuan terhadap legasi politik Malaysia.

Amalan mengehadkan tempoh itu juga patut diguna pakai bagi jawatan Perdana Menteri dan Menteri Besar, katanya.

“Saya juga akan terus mengemukakan isu ini kepada Dewan (Dewan Undangan Negeri). Jika Kerajaan Pulau Pinang boleh melakukannya, persdiangan Dewan Rakyat akan datang tentu menjadi yang terbaik.

“Oleh itu, biarlah Pulau Pinang menjadi pendahulu mengenainya di negara ini,” katanya apabila dihubungi di sini hari ini.

Teh merujuk kepada kenyataan naib presiden penaja Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Seri Mukhriz Mahathir bahawa parti itu akan mencadangkan agar penggal memegang jawatan Perdana Menteri dihadkan kepada dua penggal sahaja sekiranya parti itu membentuk kerajaan.

Teh berkata isu melakukan pembaharuan itu cukup serius dan kerajaan Pulau Pinang pimpinan DAP perlu menerajuinya sekarang.

Oleh itu, kata Teh, beliau akan sekali lagi mengemukakan notis usul untuk meminda perlembagan negeri ini bagi mengehadkan penggal memegang jawatan oleh Ketua Menteri dan terus membangkitkannya pada persidangan Dewan Undangan Negeri akan datang kerana ia melibatkan kepentingan awam.

Pada persidangan Dewan Undangan Negeri pada 10 Nov 2014, Teh mencadangkan jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang disandang secara bergilir dan mengehadkan tempohnya kepada dua penggal sahaja untuk memberi peluang kepada pemimpin lain yang berkebolehan turut mencurahkan khidmatnya.

Bagaimanapun, usul itu ditolak setelah mendapat reaksi bercampur-campur daripada anggota dewan.

Pada 31 Mac 2016, beliau mengemukakan resolusi tentang perkara itu dan ditolak untuk kali kedua.
— Bernama


Tiada ulasan: