Ahad, 7 Ogos 2016

Saya terima hakikat akan masuk 'ke dalam', kata Lim

Susan Loone


Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata beliau mungkin akan dikenakan hukuman penjara atas tuduhan rasuah dan salah guna kuasa ke atas tawaran hartanah, di mana pemimpin DAP itu mendakwa ia adalah rekaan BN sebagai sebahagian daripada sekatan ke atas pemimpin pembangkang.

Lim yang tetap mengatakan tidak bersalah atas tuduhan rasuah itu berkata kepada ahli-ahli parti di Kuching pada malam Jumaat supaya tidak "tawar hati" dan meneruskan perjuangan untuk "menyelamatkan Malaysia".

"Mereka berkata, kamu mahu mengadakan pilihan raya negeri kerana kamu mahu mengalihkan perhatian. Kerana kamu mahu untuk menyelamatkan Lim Guan Eng," kata Lim pada majlis makan malam kutipan dana bagi menampung kos guaman beliau.

"Tetapi sama ada kita menang pilihan raya ini, saya tidak fikir kamu boleh menyelamatkan Lim Guan Eng. Kita tidak boleh menyelamatkan Lim Guan Eng kerana BN mahu menghabiskan Lim Guan Eng. Saya telah menerima itu," katanya.

Lim telah ditangkap pada 29 Jun dan didakwa pada hari berikutnya atas dakwaan menggunakan kedudukannya untuk membeli rumah di bawah nilai pasaran, iaitu kesalahan yang membawa sehingga dua tahun penjara.

Beliau juga berdepan tuduhan kedua menggunakan jawatannya untuk mendapatkan suapan untuk dirinya dan isterinya dengan meluluskan permohonan untuk menukar tanah pertanian kepada tanah kediaman.

Sekiranya sabit kesalahan ia membawa hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun dan denda.

Jika hukuman penjara atau didenda lebih RM2,000, Lim akan dilucutkan kerusi di dewan undangan negeri dan dihalang daripada politik selama lima tahun.

"Saya telah menerima hakikat bahawa saya akan masuk (Penjara). Tetapi saya akan berjuang dengan pelbagai cara. Saya tidak akan berundur. Dan walaupun anda tidak boleh menyelamatkan Lim Guan Eng, kami percaya anda masih boleh menyelamatkan Malaysia.

"Anda masih boleh selamatkan Pulau Pinang. Anda masih boleh selamatkan Sarawak. Anda masih boleh selamatkan semua negeri di Malaysia,"kata Lim.

"Kita tidak akan kecewa dengan kekalahan kita di Sarawak. Kita tahu ia adalah sukar apabila anda mempunyai seorang Ketua Menteri baru yang mengatakan semua perkara yang betul, tetapi tidak semua perkara yang tidak baik."

Semasa majlis makan malam itu, yang dihadiri sekurang-kurangnya 500 penyokong dan pemimpin DAP Sarawak, Lim berkata komponen pembangkang telah mendesak sebelum akur kepada permintaan PKR untuk tidak mengadakan pilihan raya kerana mungkin pertembungan pelbagai penjuru.



Tiada ulasan: