Rabu, 24 Ogos 2016

PAS Perak lancar kempen sokong RUU 355

HARAKAHDAILY



 

PAS Perak memandang serius usaha pihak tertentu terutama dalam kalangan bukan Islam untuk tidak mencampuri apa sahaja urusan yang berkaitan dengan agama Islam.

Usaha dan budaya mencampuri urusan agama lain hendaklah segera diberhentikan segera kerana tindakan ini menggugat keharmonian dan kerukunan hidup bermasyarakat dalam negara.

Justeru PAS Perak akan melancarkan kempen sokongan atas usaha pindaan Akta RUU 355 secara menyeluruh untuk memberi kesedaran kepada seluruh masyarakat.

RUU 355 adalah satu usaha murni untuk dilaksanakan atas beberapa faktor seperti berikut :

1.Meningkatkan peranan mahkamah syariah sebagai mercu tanda menghormati orang Islam dan seiring dengan Perlembagaan Malaysia dalam fasa 3 menyebutkan "Agama rasmi negara adalah agama Islam".

2.RUU 355 adalah untuk meluaskan bidang kuasa mahkamah syariah hanya untuk orang Islam sahaja. Harapan PAS Perak agar kaum lain dapat menghormati kebebasan beragama sepertimana yang dinikmati oleh agama lain dalam negara ini.

3.Kejayaan RUU 355 bergantung kepada keyakinan dan kesungguhan Ahli Parlimen yang beragama Islam berjumlah lebih dari 139 orang yang terdiri dari berbagai parti politik untuk membawa suara umat Islam agar pindaan tersebut dapat diluluskan. PAS akan menghantar memorandum kepada semua Ahli Parlimen yang beragama Islam meminta supaya mereka menyokong cadangan ini.

4.Bentuk kempen yang akan dijalankan seperti kuliah penerangan di masjid surau, forum dan ceramah umum. Selain itu kempen tandatangan seluruh orang Islam juga akan dibuat.

5.Harapan PAS Perak kempen ini mendapat sokongan dari semua pihak JKK, AJK masjid surau jabataan agama, badan bukan kerajaan dan seluruh peringkat masyarakat.

6.Semua orang Islam diseru menyokong perjuangan PAS sejak sekian lama kerana ia merupakan satu bukti kesungguhan umat Islam dalam melaksanakan perintah Allah.      

*  RAZMAN ZAKARIA,  Pesuruhjaya PAS Perak

 

Tiada ulasan: