Khamis, 11 Ogos 2016

Nicol David dinobat atlet terhebat dunia

ANTARAPOS.COM

 
Post Pic
 
 
PETALING JAYA: Akhbar British The Telegraph menyenaraikan nama ratu skuasy negara, Datuk Nicol Ann David sebagai salah seorang daripada 20 atlet terhebat dunia.
 
"Bukan ramai atlet boleh merekodkan penguasaan sebagaimana dilakukan Nicol David dalam sukan skuasy dunia.
 
"Atlet berusia 32 tahun itu mempertahankan rekod No.1 dunia selama 109 bulan sehingga September tahun lalu dan memenangi tiga pingat emas pada Sukan Dunia, dua emas pada temasya Komanwel dan menjuarai lapan gelaran juara Terbuka Dunia," kata The Telegraph.
 
Akhbar tersebut menyenaraikan namanya di kalangan atlet terbaik termasuk pemain bola sepak Cristiano Ronaldo, pelari pecut Usain Bolt, pemain tenis Serena Williams dan Novak Djokovic dan perenang Michael Phelps dan Katie Ledecky.
 
Nicol beraksi buat pertama kalinya dalam arena skuasy pada usia 16 tahun dengan memenangi Kejohanan Skuasy Remaja Dunia Wanita pada 1999 sebelum merangkul kejuaraan utama dalam siri jelajahnya pada Februari 2000.
 
Beliau kemudiannya menjadi atlet Malaysia pertama memenangi Kejohanan Skuasy Terbuka Malaysia dan Terbuka British selain merangkul trofi pertama daripada lapan pada saingan Kejohanan Dunia.
 
Pada Januari 2006, beliau menjadi wanita Asia pertama menduduki ranking No. 1 dunia.
 
Nicol mengekalkan rekod tanpa kalah sepanjang tahun 2008, memenangi gelaran juara Terbuka British dan trofi ketiga Kejohanan Dunia.
 
Namun rekod kemenangan Nicol berjaya dileburkan pada 2009 apabila beliau tewas di tangan Natalie Grainger.
 
Pada Julai lalu, Nicol sekali lagi menguasai kedudukan 10 terbaik selama 151 bulan mengatasi rekod yang dicatatkan Peter Nicol pada Oktober 2006.
 
 

Tiada ulasan: