Sabtu, 13 Ogos 2016

‘Daging babi halal’ telah diambil tindakan

‘Daging babi halal’ telah diambil tindakan
Paparan skrin rakaman berita yang disebarkan.
 
 
SHAH ALAM - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) memaklumkan pihak berkuasa Korea Selatan telah mengambil tindakan terhadap sebuah syarikat yang bertanggungjawab meletakkan label halal pada daging babi keluarannya.

Unit Hal Ehwal Korporat Bahagian Hab Halal Jakim berkata, pihak Jakim telah mendapatkan penjelasan daripada rakan strategik di Korea susulan ia menjadi viral baru-baru ini.

“Berikutan rakaman berita berkaitan produk daging babi yang ditandakan sebagai halal di Korea menjadi viral, Jakim melalui Bahagian Hab Halal telah bertindak mendapatkan penjelasan mengenainya daripada rakan strategik Jakim di Korea,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini,

Rakaman berita yang telah diletakkan sari kata bahasa Indonesia dari sebuah stesen TV di Korea yang tersebar menyebut pengusaha daging mentah ditahan selepas menggunakan logo halal palsu pada daging keluarannya.

Melalui rakaman itu, pihak terbabit mendakwa tidak tahu tindakannya mencampurkan daging lembu halal dengan daging babi ketika memproses merupakan satu kesalahan.

Mengulas lanjut, Jakim berkata pihaknya diberitahu perkara itu berlaku susulan daripada sikap rakus pihak industri yang tidak memahami konsep halal.

“Untuk makluman pengguna, berdasarkan penelitian atau pemantauan pihak berautoriti di Korea, kejadian ini berpunca daripada sikap rakus pihak industri yang tidak memahami konsep halal dan beranggapan bahawa label halal adalah tanda perniagaan yang boleh membantu memasarkan produk mereka.

“Ekoran daripada kejadian itu, tindakan tegas telah diambil oleh pihak berkuasa Korea di atas sikap tidak bertanggungjawab syarikat terbabit dalam penyalahgunaan tanda halal tersebut,” katanya.


Tiada ulasan: