Sabtu, 23 Julai 2016

Tunku Aziz: Siasatan AS terhadap 1MDB 'keajaiban dunia moden'.

MALAYSIAKINI


Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata kekurangan komunikasi dengan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) berhubung saman sivil yang difailkan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat adalah antara beberapa perkara yang menimbulkan tanda anya kepada beliau.

Dalam artikel yang diterbitkan oleh portal berita Malaysia Outlook, beliau yang merupakan bekas Penasihat Khas Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa Bersatu mempersoalkan kaedah yang digunakan dalam memperoleh maklumat sebagai apa yang beliau sifatkan 'keajaiban dunia moden'.

"Bagaimana seseorang boleh melakukan siastan menyeluruh dan profesional tanpa mendapat dan memperoleh maklumat daripada sumber utama seperti para pegawai 1MDB dan pihak berkuasa berkaitan lain termasuk pegawai perundangan Malaysia," katanya.

Saman sivil bagi mendapatkan kembali aset melebihi AS$1 bilion yang didakwa diseleweng diumumkan oleh Peguam Negara Amerika Syarikat, Loretta E Lynch pada Rabu.

Tunku Abdul Aziz berkata adalah dikesalkan Amerika memilih untuk memerangi rasuah merentasi sempadan dengan berselindung di sebalik bayangan prinsip moral yang tinggi yang tidak boleh dipersoalkan.

"Malah dalam niat yang sama, walaupun tidak menamakan sesiapa, mereka meletak motif tidak baik kepada perdana menteri kita (Datuk Seri Najib Razak) dan menyerang reputasi dan wataknya, tanpa boleh memberikan sebarang bukti.

"Perlu kita mengingatkan diri kita bahawa tiada langsung sebarang petunjuk dalam mana-mana sisastan yang dijalankan pihak berkuasa setakat ini di Switzerland dan Malaysia bahawa Najib telah mencuri apa-apa pun daripada 1MDB," tegas Tunku Abdul Aziz.

Beliau berkata Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara yang mengandungi penggubal undang-undang daripada kerajaan dan pembangkang, selepas berbulan-bulan melakukan siasatan dan sentiasa berunding dengan Ketua Audit Negara, baru-baru ini telah mengeluarkan laporan yang melepaskan perdana menteri daripada sebarang dakwaan salah laku.

"Secara ringkas, dakwaan terhadap beliau adalah tidak bertimbang rasa, berdendam dan tidak serius. Dalam semua keadaan, Najib adalah tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah di bawah undang-undang.

"Apa yang mengejutkan ialah terdapat ramai antara kita yang tidak dapat menerima kebenaran yang perdana menteri adalah tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah," tambah beliau.- Bernama

Tiada ulasan: