Selasa, 26 Julai 2016

Tiga akta cukup tangani ancaman - KPN

 
 
Khalid Abu Bakar
Khalid Abu Bakar
 
 
Malaysia tidak memerlukan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk menjaga keselamatan daripada ancaman pengganas.
 
Sebaliknya, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, undang-undang sedia ada iatu Akta Pencegahan Jenayah (POCA) 1959, Akta Pencegahan Keganasan (POTA) dan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas)2012 (SOSMA) sudah memadai untuk menjamin keselamatan negara.
 
"Kita tidak perlukan ISA, buat apa perlukan ia sedangkan kita sudah ada POCA, POTA dan SOSMA untuk menangkis sebarang bentuk jenayah dan keganasan di dalam negara," katanya dalam sidang media selepas majlis perasmian Persidangan Polis ASEAN (Aseanapol) ke-36 di sini hari ini.
 
Beliau menyatakan demikian ketika diminta mengulas gesaan sesetengah pihak yang mahu ISA dikembalikan semula untuk menangani ancaman Islamic State (IS) yang kini mengrekrut penduduk tempatan.
 
Katanya, penguatkuasaan ketiga-tiga akta berkenaan diyakini mampu menepis dan mematahkan segala bentuk ancaman jenayah atau keganasan dari dalam dan luar negara.
 
Beliau disoal mengenai gesaan pihak di luar yang mahu ISA dikembalikan semula untuk menangani ancaman Islamic State (IS) di dalam negara melibatkan pengrekrutan warga tempatan.- MalaysiaGazette
 
 

Tiada ulasan: