Selasa, 19 Julai 2016

Projek HSR Pengubah Strategi - Najib

MSTAR ONLINE
 
 
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersama Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong (kiri) pada sidang media di Seri Perdana selepas majlis MOU Antara Kerajaan Malaysia dan Singapura mengenai projek Keretapi Berkelajuan Tinggi, Selasa. --fotoBERNAMA
 
 
 
PUTRAJAYA: Projek Kereta Api Laju Kuala Lumpur-Singapura (HSR) akan menjadi pengubah strategi bagi Malaysia dan Singapura, termasuk dari segi penjanaan ekonomi, gaya hidup, nilai hartanah, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata projek itu yang dijadual siap pada 2026 juga akan menjana dorongan baharu dari segi pembangunan ekonomi di bandar-bandar di sepanjang laluan dan bukan semata-mata di Lembah Klang dan Singapura.

"Apa yang berlaku menjelang 2026, kami menjangkakan masa depan yang sangat menarik bagi Malaysia dan Singapura, dan masa depan itu akan menjadi kenyataan sebaik projek itu beroperasi," katanya.

Bercakap pada sidang media bersama Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong di Seri Perdana di sini hari ini, Najib berkata menerusi projek itu jarak Kuala Lumpur dan Singapura tidak lagi jauh, sebaliknya bandar raya yang dihubung rapat.

Najib dan Lee sebelum itu menyaksikan majlis menandatangani Memorandum Persefahaman bagi projek HSR, yang mengesahkan komitmen Kuala Lumpur-Singapura dalam projek penting itu.

Landasan sepanjang 350km itu akan mengurangkan masa perjalanan kepada 90 minit antara kedua-dua bandar raya, dengan kelajuan lebih 300km/sejam.

Projek HSR mempunyai lapan stesen iaitu Bandar Malaysia, Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat, Iskandar Puteri dand Singapura.
 
 

Tiada ulasan: