Ahad, 24 Julai 2016

Pemuda Gerakan: Adalah jelas siapa 'Malaysian Official 1', tapi...

MALAYSIAKINI


Timbalan Ketua Pemuda Gerakan Andy Yong berkata, beliau percaya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah diberi "nasihat yang salah" mengenai 1MDB, yang membawa kepada saman sivil pelucuthakan difailkan.

"Terdapat banyak laporan dan kenyataan menyindir dalam media sosial tentang siapakah 'Malaysian Official 1' (dinamakan dalam dokumen mahkamah Amerika). Saya percaya jawapannya adalah jelas.

"Saya percaya niat Najib adalah baik, tetapi entah bagaimana dimanipulasi oleh orang-orang tertentu untuk kepentingan diri.

"Mungkin PM juga telah diberi nasihat yang salah," kata Yong dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata saman sivil itu untuk mendapatkan semula lebih AS$1 bilion aset - yang didakwa dalam saman sivil itu, dibeli dengan dana yang digelapkan dari 1MDB - "mesti mempunyai asas dan bukti yang kukuh".

Oleh itu, katanya, sudah tiba masanya bagi perdana menteri untuk menjelaskan secara terbuka, siapa yang berbuat demikian kepadanya - sama ada ahli keluarganya atau rakan-rakan baiknya.

Saman sivil itu difail Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) untuk merampas aset bernilai lebih AS$1 bilion yang didakwa diperolehi melalui penyalahgunaan dana dari 1MDB.

Saman itu menamakan anak tiri Najib, Riza Aziz, jutawan Low Taek Jho, yang lebih dikenali sebagai 'Jho Low', dan pegawai kerajaan Abu Dhabi - Khadem Abdulla Al-Qubaisi dan Mohammed Ahmed Badawy Al-Husseiny.

Saman itu juga kerap merujuk kepada 'Malaysian Official 1' yang identitinya menjadi topik hangat sejak berita itu disiarkan.

Tiada ulasan: