Isnin, 18 Julai 2016

Pawagam Di Kelantan Dibuka Semula Jika Syarat Dipatuhi

MSTAR ONLINE
 
 
Datuk Mohd Amar Nik Abdullah
 
 
PETALING JAYA: Pihak berkuasa Kelantan bersikap terbuka terhadap kemungkinan pawagam di negeri ini akan dibuka semula.

Walau bagaimanapun, bakal pengendali mesti mematuhi syarat-syarat dan garis panduan ketat yang dikenakan oleh Majlis Perbandaran Kota Baru, kata Kelantan Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

"Kami akan menimbang sebarang permohonan jika pihak yang berminat sanggup mematuhi syarat-syarat yang dikenakan oleh jabatan pelesenan," katanya.

Dilaporkan, antara syarat-syarat yang dikenakan termasuklah pengasingan mengikut jantina dan larangan tayangan pada waktu solat malam.

Nik Amar berkata demikian sebagai mengulas memorandum yang dikemukakan oleh Pemuda PAS Kelantan terhadap percubaan untuk membuka semula panggung wayang di negeri ini.

Ketua Pemuda PAS Kelantan Ahmad Fadhli Shaari melahirkan kebimbangan tindakan ini hanya akan menggalakkan gejala sosial.

Selepas PAS berjaya merampas kuasa di negeri itu pada tahun 1990, panggung wayang di negeri ini ditutup atas alasan ia melanggar Enakmen Kawalan Hiburan Kelantan 1998.

Ketua Pemuda PAS Nik Abduh Nik Aziz berkata operasi pawagam di Kelantan perlu disertai dengan syarat-syarat yang ketat.

Sebelum ini, Setiausaha MCA Kelantan Datuk Lua Choon Hann menyifatkan syarat seperti itu sebagai 'menggelikan hati', menyatakan bahawa keluarga Islam juga akan terjejas kerana pasangan suami isteri, adik-beradik dan ibu bapa dan anak-anak mereka perlu diasingkan tempat duduk mengikut jantina.
 
 

Tiada ulasan: