Ketika
wargakota terus mengeluh kerana dibebankan dengan kenaikan caj parkir
kenderaan antara 100 hingga 200 peratus, jawapan yang diberikan oleh
Datuk Bandar Kuala Lumpur, Mhd Amin Nordin ternyata lebih menyakitkan
hati.
Bersandarkan
alasan asal kenaikan itu dikatakan bertujuan mengurangkan kesesakan di
bandaraya, menggalakkan berkongsi kereta dan mahu wargakota lebih
menggunakan pengangkutan awam, hari ini beliau berkata, sebarang
kesulitan berkaitan pengangkutan awam bukan merupakan tanggungjawab
DBKL.
DBKL
hanya nak jaga parkir, manakala pengangkutan awam di bawah
tanggungjawab Kementerian Pengangkutan. Tidak ada kena-mengena, saya tak
nampak hubung-kaitnya, ujar beliau.
Benarkah
kedua-dua perkara iaitu antara menaikkan caj parkir dengan kemudahan
pengangkutan awam tidak ada kena-mengena serta tidak saling
kait-mengait?
Apakah
DBKL dan Kementerian Wilayah Persekutuan ditadbir oleh "Kerajaan A" dan
Kementerian Pengangkutan yang menjaga perkhidmatan pengangkutan awam
pula ditadbir oleh "Kerajaan B"?
Bagaimana Datuk Bandar melihat isu ini sebenarnya?
Dari
sudut peranan sebagai jentera sebuah kerajaan yang bertangggungjawab
terhadap rakyat atau sebuah entiti kapitalis yang semata-mata mahu
mengaut keuntungan?
Dalam
pertemuan dengan Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Harapan yang membantah
kenaikan caj parkir itu, Mhd Amin juga dilaporkan memberitahu,
pertimbangan mengenai kenaikan itu diputuskan oleh Menteri Wilayah
Persekutuan, Tengku Adnan Tengku Mansor.
Apakah
jawapan Datuk Bandar itu hanya untuk menghalalkan semua tindak-tanduk
menteri dan tidak memperdulikan sama sekali kepentingan serta perasan
rakyat?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan