Selasa, 19 Julai 2016

BEGINIKAH JAWAPAN YANG PATUT DIBERI? RELEVANKAH LAGI KU NAN SEBAGAI MENTERI?

shahbudindotcom

 
Ketika wargakota terus mengeluh kerana dibebankan dengan kenaikan caj parkir kenderaan antara 100 hingga 200 peratus, jawapan yang diberikan oleh Datuk Bandar Kuala Lumpur, Mhd Amin Nordin ternyata lebih menyakitkan hati.

Bersandarkan alasan asal kenaikan itu dikatakan bertujuan mengurangkan kesesakan di bandaraya, menggalakkan berkongsi kereta dan mahu wargakota lebih menggunakan pengangkutan awam, hari ini beliau berkata, sebarang kesulitan berkaitan pengangkutan awam bukan merupakan tanggungjawab DBKL.
 
 
 
 
DBKL hanya nak jaga parkir, manakala pengangkutan awam di bawah tanggungjawab Kementerian Pengangkutan. Tidak ada kena-mengena, saya tak nampak hubung-kaitnya, ujar beliau.

Benarkah kedua-dua perkara iaitu antara menaikkan caj parkir dengan kemudahan pengangkutan awam tidak ada kena-mengena serta tidak saling kait-mengait?

Apakah DBKL dan Kementerian Wilayah Persekutuan ditadbir oleh "Kerajaan A" dan Kementerian Pengangkutan yang menjaga perkhidmatan pengangkutan awam pula  ditadbir oleh "Kerajaan B"?

Bagaimana Datuk Bandar melihat isu ini sebenarnya?

Dari sudut peranan sebagai jentera sebuah kerajaan yang bertangggungjawab terhadap rakyat atau sebuah entiti kapitalis yang semata-mata mahu mengaut keuntungan?

Dalam pertemuan dengan Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Harapan yang membantah kenaikan caj parkir itu, Mhd Amin juga dilaporkan memberitahu, pertimbangan mengenai kenaikan itu diputuskan oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Tengku Adnan Tengku Mansor.
 
 
 
 
Apakah jawapan Datuk Bandar itu hanya untuk menghalalkan semua tindak-tanduk menteri dan tidak memperdulikan sama sekali kepentingan serta perasan rakyat?

Persoalan lebih besar, masih relevan lagikah Tengku Adnan sebagai menteri? 


Tiada ulasan: