Isnin, 6 Jun 2016

Umat Islam di Sabah disaran manfaat Balai Cerap Al Biruni

BERNAMA
 
 
Balai Cerap al BiruniBalai Cerap al Biruni


Ketua Menteri Sabah menyarakan umat Islam di negeri ini memanfaatkan Balai Cerap al-Biruni di sini sebagai pemangkin bagi penyelidikan dan pendidikan berkaitan ilmu falak atau astronomi.

Jelasnya, ini kerana balai cerap itu merupakan balai cerap keempat di negara ini dan menjadi mercu tanda Islam di negeri ini.

Beliau juga berkata Balai Cerap al-Biruni menjadi lokasi tahunan majlis rasmi ruqyah hilal (melihat anak bulan), khasnya dalam menentukan kedatangan bulan Ramadan dan bulan Syawal serta Zulhijjah bagi menetapkan Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.

"Majlis ini juga jelas membuktikan simbol kejayaan umat Islam dalam penerokaan ilmu falak.

"Oleh itu, saya menyarankan agar Balai Cerap al-Biruni ini dimanfaatkan sepenuhnya, khususnya oleh umat Islam di negeri ini termasuklah para penuntut dalam bidang pengajian yang berkaitan," katanya pada Majlis Ruqyah Hilal Ramadan di sini hari ini.

Teks ucapannya disampaikan oleh Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Yahya Hussin.

Sempena kedatangan bulan puasa, Musa berharap Ramadan akan mencetus semangat kepada umat Islam untuk menjalankan amanah dan tanggungjawab berpuasa dan beribadah dengan ikhlas, lebih komited dan bersungguh-sungguh.

Tiada ulasan: