Rabu, 1 Jun 2016

Tindakan calon BN melobi diri, jadi isu panas

BORHAN AHMAD
 
 
Datin Mastura Mohd YazidDatin Mastura Mohd YazidTindakan calon Barisan Nasional (BN) Kuala Kangsar, Datin Mastura Mohd Yazid membuat lobi besar-besaran untuk membolehkan beliau menjadi calon dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) telah menjadi isu panas di kalangan pemimpin dan ahli Umno.

Selain bercakap di kedai-kedai kopi dan lobi hotel mewah, mereka juga menulis dalam laman sosial dan dibahaskan dengan hangat oleh rakan-rakan mereka.

Antara yang menulis dalam facebook adalah bloggger Datuk Zaharin Mohd Yassin dan yang menulis tentang tindakan melobi beliau.

Beliau menulis bahawa seorang pemimpin Umno Kuala Kangsar, Syed Rosli Jamalullail mengistiharkan akan menjadi calon bebas dalam PRK itu kerana marahkan pimpinan Umno yang tidak memilih anak tempatan untuk bertanding di situ.

"Kelmarin aku ada bertanya dengan Syed Rosli Jamalullail.. kenapa marah sangat Pak Tuan (sapaan aku kepadanya) pasal Datin Mastura Yazid dengan kata-kata kesat yang menunjukan marah.

"Saya sangat marah kerana dia ini jumpa PM minta jadi calon di Kuala Kangsar... aku terkedu dan tidak bercakap apa lagi," tulis Zaharin dalam facebooknya.

Syed Rosli dalam tulisan di facebooknya menulis, borang penamaan calon untuk PRK Kuala Kangsar sudah berada di tangan beliau.

"Tunggu 05/06/2016 nanti. Orang Kualer untuk orang Kualer!" tulis beliau.

Selain Zaharin dan Syed Rosli, turut merungut soal lobi yang dibuat oleh Mastura adalah seorang menteri Umno.

Menurut seorang ahli parlimen Pas, menteri yang mempunyai kerusi parlimen di Perak itu tidak hadir ke majlis pengisytiharan Mastura sebagai calon kerana membantah pemilihan beliau oleh Umno.

"Dia beritahu saya, Mastura telah melobi Menteri Besar Perak agar memilih beliau sebagai calon padahal ada calon lain yang lebih baik," kata ahli parlimen Pas itu kepada Malaysia Dateline.

Calon BN di Kuala Kangsar, Mastura tidak boleh keluar berkempen kerana masih dalam edahnya selepas baru kematian suami, kata ulama Umno yang juga Exco Pemuda Umno, Dr Fathul Bari bin Mat Jahya.

Oleh itu beliau mencadangkan agar anak beliau menjadi pengganti untuk berkempen sepanjang tempoh pilihan raya ini.

"Saya ingin memberi cadangan kepada pemimpin tertinggi Barisan Nasional supaya tetap menghormati keputusan agama iaitu Puan Mastura TIDAK BOLEH KELUAR dari rumah untuk  berkempen," katanya.
Bagi beliau, kehendak agama wajib didahulukan dari kehendak manusia.

"Saya amat yakin umat Islam mampu memahami situasi ini dengan baik. Dan saya berharap kepada pengundi2 non-muslim juga memahami sensitiviti hukum yang telah diputuskan dalam agama kami," kata Fathul Bari dalam satu kenyataannya.

Tiada ulasan: