Khamis, 23 Jun 2016

PRU14: Tunggulah sampai 2018, kata Nazri Aziz



Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz berkata, Barisan Nasional (BN) belum lagi bersedia untuk pilihan raya umum (PRU), walaupun selepas menang pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar Sabtu lalu.

"Kami agak gembira (dengan keputusan pilihan raya negeri Sarawak dan pilihan raya kecil berkembar) tetapi kita begitu selesa lagi.

"Saya tidak fikir sudah tiba masa untuk mengadakan PRU lagi. Saya rasa kita perlu menunggu untuk 2018," katanya pada sidang media majlis berbuka puasa 'Warna-warni Aidilfitri' di Kuala Lumpur, sebentar tadi.

Sebelum ini, bekas timbalan perdana menteri, Tun Musa Hitam mengatakan beliau akan mengadakan pilihan raya umum tahun depan jika dia adalah Perdana Menteri, berikutan kemenangan besar BN dalam pilihan raya kecil berkembar.

Bagaimanapun , Nazri berkata, beliau membandingkan majoriti dengan menggabungkan undi pembangkang dalam pilihan raya kecil berkembar itu.

Sebagai contoh, ujar beliau, di Sungai Besar: "Jika anda untuk membandingkan BN dengan undi gabungan kedua-dua Parti Amanah Negara (AMANAH) dan PAS, majoriti (BN) hanya 2289 ".

Ia adalah prestasi lebih baik berbanding kemenangan tipis BN dengan majoriti 399 undi dalam pilihan raya umum ke-13, beliau berkata, namun, ia tidak bermakna BN 'tiba-tiba menjadi kuat".

Bagaimanapun, majoriti BN ialah 9,191 kepada AMANAH 7,609 menjadikan parti pembangkang itu di tempat kedua.

Dalam perkembangan berasingan, Nazri turut menambah, beliau bersetuju dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bahawa jika bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mahu mengepalai barisan pembangkang, beliau harus bertanding pada pilihan raya umum akan datang.

Tiada ulasan: