Selasa, 21 Jun 2016

Polisi MAS benarkan kami tidur, kata kakitangan diberhentikan

 
 
Beberapa kakitangan Malaysia Airlines Bhd (MAS) yang telah diberhentikan mengingatkan ketua pegawai ksekutif syarikat penerbangan itu,Christoph Mueller bahawa polisi syarikat membenarkan anak kapal dan kakitangan teknikal dalam penerbangan jarak jauh berehat.

Menurut mereka, polisi yang sama diguna-pakai oleh syarikat penerbangan di seluruh dunia.

Peraturan itu ditetapkan mengikut undang-undang antarabangsa penerbangan, berikutan kemalangan yang disebabkan oleh faktor manusia, kata bekas jurutera MAS, Zul Fadly.

Zul berkata dia pernah bekerja selama 12 jam dalam rutin hariannya dan kadang-kadang apabila terpaksa bekerja selama 18 jam, dia akan diberikan cuti enam jam.

Secara khusus, katanya, dia dan jurutera lain dibenarkan tidur semasa rehat dan sebuah bilik khas diperuntukkan bagi maksud itu.

Zul mengulas kenyataan bekas bosnya, Mueller, yang dalam satu temu bual baru-baru ini berkata beliau terpaksa memberhentikan 6,000 pekerja kerana sebahagian besar mereka tidak melakukan apa-apa, bahkan ada yang tidur.

"Ramai di kalangan 20,000 kakitangan yang bekerja untuk syarikat itu tidak mempunyai apa-apa untuk dilakukan.

"Malah, ketika saya berjalan di hangar, ada pekerja yang tidur. Sebab itu, saya terpaksa radikal mengurangkan 6,000 pekerjaan," kongsi Muller kepada stesen penyiar Jerman, Deutsche Welle (DW) menerisi portal webnya.

Sehubungan itu, Zul menuntut Mueller untuk membetulkan kenyataannya supaya orang ramai tidak akan berfikir bahawa mereka yang kehilangan pekerjaan kerana sedang tidur.

Zul, yang kini bekerja sebagai pemandu Uber, berkata kenyataan seperti itu boleh memberi kesan kepada bekas kakitangan MAS yang sesetengah daripada mereka masih belum mendapat pekerjaan selepas diberhentikan.

Tiada ulasan: