Khamis, 2 Jun 2016

"PAS Tak Manja" - Abdul Hadi

 
 
 
KOTA BARU: PAS tidak 'manja' apatah lagi 'merajuk' sekiranya PKR memberi sokongan kepada Parti Amanah Negara (Amanah) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar akan datang.

"Kita biasa saja. Kita tak manja. Kita parti yang tahan lasak," tegas Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada sidang media selepas perasmian Muktamar Tahunan PAS Ke-62 di Pusat Tarbiyah Islamiyah Kelantan (Putik) dekat sini, Khamis.

Beliau berkata demikian bagi mengulas sokongan PKR  kepada Amanah pada PRK Sungai Besar sedangkan kedua-dua parti berkenaan membentuk kerajaan di Selangor pada pilihan raya umum yang lalu.

Ditanya sama ada PAS akan mempertimbangkan untuk memutuskan tahaluf siyasi dengan PKR berikutan sokongan kepada Amanah, Abdul Hadi berkata, ia adalah pilihan raya Parlimen dan bukannya negeri.

"Kedua, ia menjadi kebiasaan dalam dunia politik demokrasi seluruh dunia," katanya.

Terdahulu, Dewan Muslimat PAS menerima usul mendesak parti Islam itu mengkaji semula hubungan tahaluf siyasi dengan PKR terutama pada pilihan raya umum akan datang.

Usul yang dikemukakan Dewan Muslimat PAS Kedah pada Muktamar Dewan Muslimat PAS ke-56 itu diterima tanpa bahas dan akan diserahkan kepada Majlis Syura Ulama PAS.

Dilaporkan usul berkenaan antara lain menyebut PKR dilihat seolah-olah tidak menghormati PAS dengan menjalin kerjasama dengan Amanah yang kerap melemparkan pelbagai dakwaan terhadap PAS.

Pada Rabu malam, Amanah menamakan guru agama yang kini seorang ahli perniagaan, Azhar Abdul Shukur sebagai calonnya untuk PRK Parlimen Sungai Besar.

Tiada ulasan: