Selasa, 28 Jun 2016

PAS Sabah tawar ahli Umno sertai PAS



 
Oleh MOHD AMINUDDIN ALING


Parti Islam Se-Malaysia(PAS) Sabah menawarkan kepada ahli Umno yang kecewa atas pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir serta penggantungan Datuk Sri Shafei Apdal supaya menyertai PAS.

Berdasarkan laporan media saya difahamkan di Semporna sahaja 300 cawangan Umno dibubarkan termasuk sayap pemuda, wanita dan puteri. Saya beranggapan sudah tiba masanya ahli Umno beralih kepada PAS. Ini kerana perjuangan PAS daripada sejak ditubuhkan mempunyai matlamat yang jelas dan tidak berjaya dipermainkan oleh musuh ataupun kawan.

Saya yakin ramai di kalangan ahli Umno yang tidak suka kepada penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa yang ada dalam kerajaan sekarang. Tetapi mereka disekat daripada bersuara kerana kesannya seperti yang berlaku kepada Tan Sri Muhyiddin dan Datuk Seri Mukhriz.

PAS Sabah melihat Umno sudah tidak boleh diubah. Bayangkan orang nombor dua dalam kerajaan dan parti sendiri boleh dipecat hanya kerana menyuarakan soal 1MDB dan sumbangan RM2.6 bilion.

Saya melihat tempat terbaik ahli Umno adalah beralih kepada PAS. PAS mendidik manusia keseluruhannya supaya berpolitik tanpa melupakan konsep ketuhanan. Hanya dengan rasa bertuhan sahaja dunia ini boleh diurus dengan sempurna.

* MOHD AMINUDDIN ALING,Pesuruhjaya PAS Sabah -

Tiada ulasan: