Khamis, 23 Jun 2016

Institusi pengajian Pondok perlu diperkasa untuk generasi akan datang

 BERNAMA
 
 
Keprihatinan kerajaan yang menghulurkan pelbagai bantuan dapat memperkasa institusi pengajian pengajian pondok tradisi Keprihatinan kerajaan yang menghulurkan pelbagai bantuan dapat memperkasa institusi pengajian pengajian pondok tradisi

Pondok pengajian agama Islam di seluruh negara wajar dikekalkan dan diperkasakan bagi memastikan tradisi keilmuan yang menjadi sumber kekuatan umat Islam, terus mekar untuk generasi akan datang.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata keprihatinan kerajaan yang menghulurkan pelbagai bantuan dapat memperkasa institusi pengajian pengajian pondok tradisi itu.

"Seperti yang kita tahu, Islam bermula daripada institusi pondok. Ia sudah mempunyai kekuatan dan terkenal sejak dahulu lagi," katanya kepada pemberita selepas melawat Madrasah Diniah Bakriah Pasir Tumboh yang asrama muslimahnya musnah dalam kebakaran pada 17 Jun lepas.

Beliau berkata Kelantan terkenal dengan sistem pengajian pondok sejak dahulu lagi dan telah melahirkan ramai tokoh ilmuan Islam.

Sementara itu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyumbangkan RM10,000 kepada pengurusan madrasah itu bagi meringankan beban pentadbiran akibat kebakaran berkenaan.

Pasaraya Mydin dan Persatuan Orang Kota Baharu (POKB) turut menderma pelbagai barangan dan pakaian bernilai lebih RM35,000 kepada madrasah berkenaan.

Pengarah Urusan Mydin Holding Sdn Bhd Datuk Wira Dr Ameer Ali Mydin berkata pihaknya juga melancarkan 94 tabung bagi mengutip sumbangan orang ramai yang mahu bersedekah kepada madrasah itu.
Beliau berkata tabung itu akan diletakkan di pasar raya berkenaan selama sebulan.

Tiada ulasan: