Ahad, 5 Jun 2016

Deklarasi Rakyat: Dr M akui wujud tandatangan palsu

Tun Dr Mahathir Mohamad
Tun Dr Mahathir Mohamed. - Foto Sinar Harian oleh AFIQ RAZALI
 
 
KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui wujudnya pemalsuan tandatangan menyokong Deklarasi Rakyat bagi mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melepas jawatan.

Katanya, tindakan itu sengaja dilakukan pihak tertentu secara terancang bagi menggagalkan usaha menjatuhkan Najib.

Bagaimanapun menurutnya lagi, pihak sekretariat berjaya mengesan sebanyak 300,000 tandatangan dipercayai dipalsukan dengan sengaja itu.

"Saya tahu ada usaha untuk menipu, ada yang tandatangan satu, ada tandatangan lima hingga enam yang kad pengenalan dia sama.

"Semua itu kita sudah buang dan hampir 300,000 (borang Deklarasi Rakyat) yang terlibat dengan penipuan dan perkara itu dilakukan secara terancang dan kita tahu ada orang yang rancang.

"Tetapi (sehingga kini) sudah lebih 1.2 juta tandatangan yang kita terima. Sepatutnya saya hanya dapat 1 juta tandatangan sehingga hujung tahun tetapi jumlah itu dicapai setelah dua bulan ia dilancarkan," katanya ketika ditemui pada sidang media di sebuah program, di sini, hari ini.

Sebelum ini, pengatur cara komputer bebas, Azharuddin Othman, mengaku terlibat dengan urus niaga menjual pangkalan data penduduk negara ini bagi mendapatkan 1.2 juta tandatangan untuk keperluan projek Deklarasi Rakyat yang digerakkan Mahathir dan pembangkang.

Azharuddin turut mendakwa kesemua 1.2 juta tandatangan tersebut adalah palsu dan perlu disiasat oleh pihak berkuasa.

Mengulas lanjut, Mahathir berkata, ramai rakyat yang ingin menandatangan Deklarasi Rakyat, namun dihalang oleh rasa takut kepada pihak kerajaan pemerintah.

"Sebenarnya rakyat sokong dan nak tandatangan tetapi mereka ketakutan  kepada pihak pemerintah apabila pihak pemerintah bertindak melakukan pemotongan BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia), kerajaan akan kacau perniagaan dan lain-lain lagi," katanya.


Tiada ulasan: