Isnin, 6 Jun 2016

Awas…anda mungkin diekori

FREE MALAYSIA TODAY


Suspek akan menyewa kenderaan tempatan dan memerhati serta mengekori mangsa yang mengeluarkan jumlah wang besar di bank sehingga mangsa memberhentikan kenderaan sebelum bertindak.


Stalker


KAJANG: Pastikan anda tidak diekori orang tidak dikenali selepas mengeluarkan wang yang banyak dari bank.

Ini kerana anda mungkin menjadi sasaran perompak.

Menurut polis, modus operandi perompak adalah memerhati dan menyasarkan individu yang mengeluarkan jumlah wang besar di bank dan akan mengekorinya.

“Suspek akan menyewa kenderaan tempatan dan mengekori mangsa hingga tempat mangsa berhenti sebelum bertindak,” kata Ketua Polis Daerah Kajang, ACP Othman Nanyan dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah hari ini.

Beliau berkata, polis menahan lima lelaki warga asing kerana disyaki terlibat dalam kes pecah kereta di Masjid Bandar Tun Hussein Onn, Batu 9, Cheras, Sabtu lepas.

Othman berkata, tiga daripada suspek itu ditahan di Stulang Laut, Johor, ketika cuba melarikan diri ke negara jiran manakala dua lagi ditahan di Pandan Jaya, Ampang.

Kesemua suspek berusia dalam lingkungan 29 hingga 40 tahun, manakala seorang lagi suspek dalam kegiatan sama sedang diburu.

Dalam pada itu, Othman menasihatkan pemilik kedai kereta sewa agar mengambil butir-butir peribadi penyewa kenderaan mereka bagi mengelakkan penyalahgunaan.

Kesemua suspek ditahan reman selama empat hari mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan.

Khamis lalu, dua suspek lelaki memecahkan tingkap sebuah kereta milik seorang pengarah syarikat yang sedang menunaikan solat Asar di Masjid Bandar Tun Hussein Onn, Batu 9, Cheras.

Sebelum itu mangsa membuat pengeluaran wang dari bank berhampiran.

Suspek bertindak memecahkan kereta mangsa dan mengambil sampul surat berisi RM29,440 dan melarikan diri dengan menaiki kereta sewa jenis Myvi.

Statistik polis Kajang menunjukkan terdapat 14 kes pecah kereta di sekitar Kajang dan Bangi pada tahun lalu.– BERNAMA

Tiada ulasan: