Sabtu, 4 Jun 2016

Apa status kes banglo Guan Eng, wahai Apandi?

MALAYSIAKINI


Portal pro-Umno mempersoalkan perkembangan kes yang membabitkan pembelian banglo pada harga RM2.8 juta oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang didakwa di bawah harga pasaran.

MyKMU dalam catatan menyatakan telah lebih sebulan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerahkan kertas siasatan kepada pejabat Peguam Negara untuk tindakan selanjutnya.

“Justeru, tanpa sedikit pun niat nak mempertikai kewibawaan Peguam Negara, sekadar nak mendapatkan kepastian, apa sebenarnya perkembangan kes ini?

"Biasanya rakyat dimaklumkan kalau kertas siasatan dipulangkan, kes ditutup, diteruskan pendakwaan dan sebagainya, tapi dalam kes ini belum ada apa-apa lagi," katanya.

Sedangkan dalam masa yang sama, ada banyak lagi kes lain yang bakal menyusul dengan semuanya membabitkan intergriti dan wang rakyat dalam jumlah yang banyak.

"Antaranya, dakwaan bayaran tidak munasabah kepada kontraktor berkaitan pembinaan terowong dasar laut yang mungkin tidak dibuat, sebaliknya diganti dengan jambatan ketiga (baru nak mohon) dan sebagainya,"

"Duit dah terbang beratus juta tu, terowongnya belum tentu buat lagi," dakwa MyKMU, sambil menambah kemungkinan lebih banyak kes rasuah melibatkan parti-parti Pakatan Harapan yang lain.

Tiada ulasan: