Jumaat, 24 Jun 2016

Ada cubaan campur tangan siasatan SPRM

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Timbalan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Mohd Shukri Abdull mengaku ada cubaan campur tangan dalam urusan siasatan badan itu terhadap kes-kes tertentu.
 
Namun Shukri menegaskan dalam sejarah perkhidmatannya dengan SPRM, beliau tidak akan sesekali membenarkan perkara sebegitu berlaku. Malah semua kes siasatan yang diselianya akan disiasat sehingga selesai.
 
"Sudah tentu ada campur tangan... ada campur tangan. Tetapi saya tidak akan benarkan campur tangan untuk menghentikan siasatan kami.
 
"Tidak pernah dalam sejarah, sejak saya mengambil alih operasi, kertas (siasatan) dihentikan ketika tengah-tengah siasatan," katanya dalam video rasmi yang dimuat naik di Youtube.
 
Walaupun beliau tidak menjelaskan jenis campur tangan itu, Shukri memberitahu apa-apa kes dibawah seliaannya tidak pernah dihentikan separuh jalan.
 
"Untuk perhatian, dari mula hingga sekarang, tiada siapa yang boleh campur tangan dalam siasatan kami, tiada siapa yang boleh mengarahkan SPRM untuk buat ini, buat itu, ... tidak ada. Siasatan adalah kuasa kita.
 
"Saya tidak akan membenarkan sesiapa untuk campur tangan, saya tidak benarkan pegawai saya menghentikan siasatan, sekali disiasat kita mesti menyelesaikan setiap kertas siasatan," katanya.
 
Walaupun Shukri mengakui bahawa suruhanjaya itu boleh meneruskan siasatan tanpa campur tangan atau arahan, namun tidak ada apa yang boleh beliau lakukan bagi menentukan sesuatu kes berkenaan di bawa ke mahkamah.
 
"Saya tidak pernah mempersoalkan keputusan sama ada untuk mendakwa ataupun tidak mendakwa.
 
"Ini bukan kuasa saya, kamu perlu faham bahawa terdapat pembahagian kuasa antara penyiasatan dan pendakwaan," katanya dalam video itu.
 
 

Tiada ulasan: