Rabu, 25 Mei 2016

Rayani Air Jamin Selesaikan Masalah Penumpang, Gaji Pekerja Sebelum Aidilfitri

Oleh: IWAN SHU-ASWAD SHUAIB
 
 


PETALING JAYA: Rayani Air pada Rabu memberi jaminan pembayaran balik tambang penumpang susulan penggantungan operasi syarikat penerbangan patuh syariah pertama negara itu akan diselesaikan sebelum Hari Raya Aidilfitri akan datang.

Jaminan tersebut termasuk bayaran tunggakan gaji pekerja syarikat penerbangan itu bagi Mac berjumlah kira-kira RM1.5 juta.

Perkara itu dibuat menerusi kenyataan bersama pemilik dan Ketua Pegawai Eksekutif Rayani Air, Ravi Alagendrran dan isterinya, Datuk Karthiyani Govindan yang merupakan Pengarah Kewangan dan Sumber Manusia syarikat penerbangan itu kepada mStar Online pada Rabu.

"Kami tidak berniat untuk menipu para penumpang tetapi pada masa ini kami akui tidak mempunyai dana bagi membuat bayaran berkenaan.

"Kami sedang berunding dengan pelabur-pelabur untuk mendapatkan dana dan proses rundingan kini di peringkat akhir.

"Kami menjangkakan rundingan dapat dimuktamadkan dalam tempoh dua minggu lagi. Kami beri jaminan bahawa bayaran balik tambang dan tunggakan gaji dapat diselesaikan sebelum Hari Raya," katanya kepada mStar Online.

Pada Selasa, sekumpulan 40 wakil penumpang yang tidak dapat meneruskan penerbangan ke destinasi masing-masing kerana penggantungan operasi Rayani Air, tampil membuat laporan polis.

Laporan dibuat selepas syarikat penerbangan itu gagal mengembalikan wang tambang dalam tempoh 30 hari sebagaimana yang dijanjikan.

Ravi dan Karthiyani memohon kepada semua penumpang termasuk pekerjanya supaya bersabar dan memahami situasi yang sedang dihadapi oleh Rayani Air ketika ini.

Menurut kenyataan itu lagi, Rayani Air sedang berunding dengan lima pelabur sebelum 'tawaran yang terbaik' dimuktamadkan.

"Kita akan cuba selesaikan sebelum hari raya tetapi sekiranya berjalan lancar dan dimuktamadkan lebih awal, lebih cepatlah pembayaran dapat dilakukan," jelas mereka.

Mengenai hanya gaji pekerja bagi Mac akan dilunaskan, kedua-duanya menjelaskan bahawa tunggakan gaji lain akan dibincangkan apabila Rayani Air dapat beroperasi semula.

Pada 10 April lalu, Rayani Air menerusi laman Facebooknya berjanji akan membayar semula wang tambang penumpang dalam tempoh tujuh hingga 15 hari kemudian melanjutkannya kepada 30 hari.

Jabatan Penerbangan Awam (DCA) pada 11 April lalu menggantung sementara operasi syarikat penerbangan itu selama tiga bulan.

Tiada ulasan: