Sabtu, 28 Mei 2016

Najib sahkan RUU persendirian yang dibawa Abdul Hadi bukan hudud

BERNAMA
 
 
Usul mencadangkan pindaan Akta 355 berjaya dibentang presiden Pas di parlimen khamis laluUsul mencadangkan pindaan Akta 355 berjaya dibentang presiden Pas di parlimen khamis lalu

Pembentangan usul Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian iaitu Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah)(Pindaan) 2016 di Dewan Rakyat semalam bukan merupakan hukum hudud, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata ia sebenarnya adalah cadangan pindaan kepada undang-undang sedia ada untuk meningkatkan hukuman bagi kesalahan yang dilakukan.

"Ada salah faham yang besar apabila Tuan Hadi (Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang) membawa usul itu. Mereka berpandangan bahawa dia membawa undang-undang hudud (untuk dibentangkan di Dewan Rakyat).

"Ia tiada kena mengena dengan orang bukan Islam. Jadi saya nak terangkan di sini bahawa pindaan itu tidak merupakan undang-undang hudud," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO di sini hari ini.

Katanya, perkara itu telah dimaklumkan kepada parti-parti komponen Barisan Nasional (BN).

Najib mengulas tindakan Timbalan pengerusi MCA Kedah, Datuk Dr Leong Yong Kong, yang juga anggota exco kerajaan negeri, keluar parti susulan pembentangan usul persenditrian itu.

Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi AwangAhli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi AwangNajib berkata walaupun usul RUU itu telah dibentangkan, namun ini tidak bermakna ia mudah dilaksanakan kerana kelulusannya masih bergantung kepada Majlis Agama Islam negeri, Majlis Raja-Raja serta pindaan undang-undang di Parlimen.

Katanya, dalam hal ini, UMNO juga terikat kepada kesepakatan dalam kalangan parti komponen BN yang lain.

"Prinsip tersebut adalah prinsip yang telah kita terima pakai, apa-apa yang nak dilakukan dalam negara kita, kita mesti fikir kepentingan negara keseluruhannya," kata beliau

Tiada ulasan: