Khamis, 19 Mei 2016

'Mimpi buruk' di rumah pemulihan dadah

'Mimpi buruk' di rumah pemulihan dadah
 

SAAT melangkah kaki masuk ke sebuah pusat pemulihan dadah persendirian berusia lebih sedekad, yang terletak di sebuah negeri di Semenanjung, hati bagai tertarik melihat kehijauan dan ketenangan di sekitar kawasan itu.

Ia umpama suatu suasana yang sesuai untuk sesi pemulihan anak muda yang terjebak dalam gejala keruntuhan akhlak seperti najis dadah.

Namun, itu cuma gambaran awal yang menyambut waris dan penghuni baru yang akan menjalani rawatan pemulihan.

Segala mimpi buruk bermula saat malam pertama di pusat berkenaan.

Beberapa waris penghuni pusat terbabit mengadu wujudnya layanan yang tidak memuaskan dalam kalangan penghuni yang mendapatkan rawatan pemulihan di situ.

Beberapa aduan diterima, antaranya penghuni baru dibuli penghuni lama, dikurung pada waktu malam, ditendang, dipukul sehingga mengakibatkan kecederaan serius, malah terdapat kes kematian dicatatkan.

Difahamkan, pengasas rumah itu yang dipanggil ustaz tidak mengendahkan penghuni yang cedera atau sakit sehinggakan apabila berlaku kematian, dia mendakwa penghuni terbabit enggan makan ubat yang diberi.
Malah, ada waris mendakwa pengasas itu mengamalkan ajaran sesat apabila semua penghuni dipaksa ikut caranya berzikir sambil menari.

Berbekalkan maklumat itu, wartawan Sinar Harian membuat tinjauan untuk mendapat gambaran sebenar.

Pusat pemulihan itu dipercayai mendapat perhatian hampir seluruh negara apabila menerima kunjungan waris dari pelbagai latar belakang yang bertujuan memulihkan anak mereka daripada gejala najis dadah.

Yuran permulaan untuk seorang penghuni baru adalah RM3,550 dan yuran bulanan RM550. Jika waris memerlukan perkhidmatan mengambil penghuni di rumah, mereka dikenakan tambahan RM300.

Personaliti 'ustaz' terbabit yang berserban, biasanya berjubah putih, dan bijak berkata-kata, menambah keyakinan waris bahawa pusat terbabit akan memberikan rawatan pemulihan terbaik melalui keagamaan dan kerohanian.

Walaupun pusat itu diarahkan tutup oleh pihak berkuasa negeri pada Februari tahun lepas kerana melanggar syarat-syarat penubuhan, namun pengasas terbabit tetap meneruskan operasinya, malah masih menerima kemasukan baru dari luar.

Pihak berkuasa negeri berkata, mereka mendapat banyak aduan daripada waris mengenai kegiatan pengasas itu, dan pihak berkuasa masih meneruskan siasatan dan sedang mengumpul bukti kukuh untuk tindakan selanjutnya.

Tiada ulasan: