Ahad, 29 Mei 2016

Jambatan di perkampungan Orang Asli runtuh, 853 terkandas

FREE MALAYSIA TODAY


Ia runtuh akibat rempuhan air sungai yang naik mendadak berikutan hujan lebat antara 2 hingga 3 pagi.


jambatan


IPOH: Sebuah jambatan sepanjang 12.2 meter yang merupakan laluan utama penduduk perkampungan Orang Asli di Pos Terisu, di Cameron Highlands runtuh awal hari ini menyebabkan 853 penduduk terkandas.

Ketua Polis Daerah Cameron Highlands DSP Zainalabidin Othman berkata jambatan yang terletak di Batu 49, Kuala Terla itu runtuh akibat rempuhan air sungai yang naik mendadak berikutan hujan lebat antara 2 hingga 3 pagi.

“Dipercayai lokasi jambatan yang runtuh itu tempat di mana laluan arus dua anak sungai iaitu Sungai Tringkap dan Sungai Kuala Terla bertembung masuk ke sungai utama iaitu Sungai Ulu Telom.

“Penduduk sekitar bergotong-royong dengan menggunakan besi untuk dijadikan laluan sementara bagi kegunaan motosikal. Sehingga kini tiada pihak yang berkaitan tampil untuk membantu,” katanya dalam satu kenyataan media di sini hari ini.

Sementara itu, beliau berkata tiga kereta dan tiga motosikal mengalami kerosakan dihanyutkan air sungai akibat hujan lebat di Jalan Kolam Air, Brinchang, Cameron Highlands.

“Dalam kejadian antara 2.30 pagi hingga 3 pagi itu, semua kenderaan dibawa arus sungai tetapi dapat diselamatkan kerana tersangkut pada bahagian rumah mangsa.

“Keadaan ini berlaku kerana rumah mangsa berhampiran dengan anak sungai dan mangsa juga membuat laporan polis,” katanya.

Zainalabidin berkata pihaknya percaya punca kedua-dua kejadian disebabkan sungai yang tidak boleh menampung limpahan air akibat hujan lebat.

Katanya, terdapat beberapa kejadian lain turut berlaku di sekitar Brinchang, Tanah Rata dan Kampung Raja antaranya kejadian kereta pelancong dihempap pokok serta kejadian rumah dimasuki air.

Polis akan melakukan pemantauan lanjut dari semasa ke semasa berhubung kejadian ini, katanya.
— BERNAMA

Tiada ulasan: