Sabtu, 21 Mei 2016

Guru KAFA sahaja terima RM930,000, Guan Eng nafi SAR diabai

ZAINULFAQAR YAACOB
 
 
Islam di Pulau Pinang terus berkembangIslam di Pulau Pinang terus berkembang


Kerajaan Negeri pada tahun 2016 sahaja menyalurkan RM390,000 kepada Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) sebagai pemberian saguhati atau ex-gratia kepada 1,500 guru KAFA berdaftar.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, pemberian sumbangan tambahan ex-gratia sebanyak RM50 tiap-tiap bukan kepada guru agama yang terbabit Kelas Agama Dan Fardu Ain (KAFA), sejak tahun 2008 lagi.

"Adalah tidak benar sama sekali dakwaan bahawa peruntukan Kerajaan Negeri kepada sekolah berteraskan agama Islam adalah tidak seimbang.

"Sebenarnya jumlah yang diberikan sejak 2008 untuk semua sekolah dan pendidikan agama Islam adalah sebanyak RM41.6 juta dan bukanlah RM1.75 juta setahun seperti yang didakwa," kata Guan Eng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air Putih di persidangan Dun semalam.

Beliau yang juga Exco Hal Ehwal Tanah & Pembangunan Tanah, Penerangan, Kebudayaan & Kesenian, Warisan dan Hal Ehwal Bukan Islam memberikan penjelasan tersebut kepada beberapa ADUN Pembangkang pada Sesi Penggulungan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang di sini, petang tadi.

Difahamkan, Kerajaan Negeri saban tahun sejak 2010 memperuntukkan pelbagai pemberian bantuan khas kewangan dan 'bonus raya' kepada guru-guru KAFA.

"Mulai tahun 2012, (Kerajaan Negeri) telah menyediakan bajet untuk tujuan pemberian saguhati Hari Raya Aidilfitri kepada guru-guru Sekolah (Agama Rakyat, SAR), tahfiz Al-Quran, guru-guru pondok dan TADIS (Tadika Islam).

Tiada ulasan: