Jumaat, 20 Mei 2016

Cubaan Anwar bawa bekas bos CCID diketahui Isnin ini

MALAYSIAKINI
 
 
Menjelang Isnin ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengetahui sama ada permohonannya di Mahkamah Persekutuan untuk memanggil bekas Pengarah Jabatan Jenayah Komersial (CCID) Datuk Ramli Yusof untuk memberi keterangan akan berjaya.

Ini adalah sebahagian daripada usaha Anwar untuk mengkaji semula sabitan dan hukuman penjara lima tahun atas tuduhan liwat II yang disahkan oleh Mahkamah Persekutuan pada 13 Feb 2015.

Kali akhir, permohonan memanggil Ramli untuk memberi keterangan didengar pada 16 Nov lalu.

Ramli yang juga adalah bekas Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah pada tahun 1998 pada kemuncak kejadian liwat I dan seorang saksi dalam insiden mata lebam.

Panel lima hakim diketuai oleh Hakim Besar Malaya, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin, akan menyampaikan keputusan di Mahkamah Persekutuan II. Mahkamah Persekutuan I kini ditutup dan sedang menjalani pembaikan.

Hakim lain yang akan bersidang sama Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Richard Malanjum dan hakim-hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Hasan Lah, Tan Sri Abu Samah Nordin dan Datuk Zaharah Ibrahim.

Anwar memohon untuk memanggil Ramli dalam percubaannya untuk membuktikan konspirasi politik terhadapnya atas kesalahan liwat I.

Ketua Umum PKR itu mendakwa bahawa pertuduhan terhadap beliau dalam kes liwat I dan liwat II adalah bermotifkan politik.

Ramli, yang memberi keterangan dalam saman yang difailkan oleh peguam Rosli Dahlan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, mendakwa bahawa beliau diminta oleh ketua polis negara, ketika itu, Tan Sri Musa Hassan (pegawai penyiasat dalam kes liwat I), peguam negara ketika itu, Allahyarham Tan Sri Mohtar Abdullah dan bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail untuk membuat laporan polis bahawa Anwar memukul dirinya sendiri hingga menyebabkan matanya lebam.

Walau bagaimanapun, Ramli tidak membuat laporan polis berkenaan.

"Terdapat kecenderungan untuk menipu pelanggan saya, kerana Musa dinaikkan pangkat menjadi Ketua Polis Negara dalam kes Liwat II," kata peguam Anwar dan bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Gopal Sri Ram ketika berhujah.

Sri Ram juga memberitahu mahkamah bahawa Musa memintas Ramli yang adalah bekas ketuanya melalui rundingan bersama Gani, bersama-sama dengan Timbalan Pendakwa Raya Datuk Azahar Mohamad, dan Datuk Nordin Hassan walaupun Ramli adalah timbalan pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman.

Azahar sekarang adalah seorang hakim Mahkamah Persekutuan manakala Nordin pula adalah Pesuruhjaya Kehakiman.

Tiada ulasan: