Sabtu, 28 Mei 2016

'Bukan potong tangan, jadi kenapa bising?'

Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin


SHAH ALAM - Susulan ada pihak yang mempertikaikan keputusan kerajaan membenarkan Rang Undang-undang (RUU) Persendirian Akta Mahkamah Syariah (bidang kuasa jenayah) pindaan 2016 dibentangkan di Dewan Rakyat, Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin tampil mengulas isu itu.

Menurutnya, ramai yang keliru dengan usul tersebut hingga timbul pelbagai tafsiran yang berlebihan.

"Terima kasih kepada Datuk Seri Jamil Khir yang menghubungi dan menjelaskan kepada saya tadi tentang Akta 355 yang diusulkan oleh YB Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Ahli Parlimen Marang) semalam (kelmarin).

[ARTIKEL BERKAITAN: Hadi berjaya bentang, bahas sidang akan datang]

"Ramai yang keliru sehingga berbalah. Ada pula yang membuat tafsiran berlebihan kononnya undang-undang potong tangan dan rejam akan dilaksanakan," katanya dalam status di Facebook, semalam.

Usul itu dibentang bagi meminda Seksyen 2 akta tersebut untuk menyebut Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa terhadap orang Islam dan dalam hal-hal kesalahan di bawah perkara yang disenaraikan dalam Butiran 1 Senarai Negeri di bawah jadual kesembilan Undang-Undang Persekutuan.

Ia juga bagi memasukkan Seksyen 2A yang menyebut dalam melaksanakan undang-undang jenayah di bawah seksyen tersebut, Mahkamah Syariah mempunyai hak untuk menjatuhkan hukuman berkaitan kesalahan yang disenaraikan di bawah seksyen berkenaan selain hukuman mati.

Beliau kemudian mencadangkan usul di bawah peraturan mesyuarat 15(5) dibahaskan pada persidangan Dewan Rakyat akan datang.

Sebelum ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu timbul salah faham apabila Abdul Hadi membentangkan RUU Persendirian itu dengan hudud namun hakikatnya usul itu hanya pindaan untuk meningkatkan kuasa Mahkamah Syariah.

[ARTIKEL BERKAITAN: Najib nafi Abdul Hadi bentang hudud]

Kerajaan sebelumnya memberikan keutamaan untuk pindaan Akta 355 dibincangkan di Dewan Rakyat.
Dalam pada itu, Mohd Asri berkata, pindaan tersebut tidak sama sekali membabitkan penguatkuasaan kesalahan jenayah yang boleh membawa hukuman potong tangan ataupun rejam.

"Sebenarnya, pindaan tersebut sekadar membolehkan kadar hukuman undang-undang yang sedia ada ditingkatkan sahaja. Ia sama sekali tidak membabitkan hukuman potong tangan ataupun rejam.

"Habis, apakah yang dibisingkan?!!," katanya.

Sebelum ini, pemimpin DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah) dilihat lantang mengkritik tindakan pembentangan usul yang dibawa Pas itu.


Tiada ulasan: