Rabu, 20 April 2016

Pesta 'liar': Polis terus pantau Pulau Perhentian

Pulau Perhentian
Gambar hiasan. - Sumber foto intenet 
 
 
PULAU PERHENTIAN - Pesta 'liar' Bulan Mengambang atau  "Full Moon Beach Party" yang dijadualkan berlangsung di Pulau Perhentian Kecil semalam seperti yang tersebar luas di laman sosial sebelum ini tidak diadakan pihak penganjur.

Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Khaled Che Lah berkata, hasil pemantauan pihak polis sepanjang malam semalam mendapati tiada sebarang parti diadakan di kawasan yang didakwa iaitu di Pantai Pasir Panjang (Long Beach) pulau berkenaan.

Namum begitu katanya, pihak berkuasa meneruskan pemantauan bersama kakitangan Pejabat Agama Daerah  dan Majlis Daerah Besut (MDB) bagi memastikan pesta tersebut tidak diadakan dalam tempoh dijualkan semalam.

"Seramai 28 anggota termasuk 12 anggota polis yang terbabit dalam operasi tersebut melalukan pemantauan sepanjang malam semalam dan mendapati  tiada aktiviti seperti yang tersebar berlaku berhampiran sebuah chalet di situ," katanya.

Sementara itu, tinjauan Sinar Harian di lokasi  itu mendapati para pelancong asing dan tempatan meneruskan aktiviti seperti yang dihebahkan.

Pengerusi JKKK Pulau Perhentian, Zainuddin  yang turut serta dalam operasi tersebut memberitahu, kehadiran pelancong asing dan tempatan di kawasan itu malam semalam agak  luar biasa.

Menurutnya, jumlah pelancong yang tertumpu ke situ agak ramai berbanding sebelum ini namun mereka bersurai selepas berlegar -legar di  situ tidak lama kemudian .

"Saya percaya mereka ini datang sama ada  untuk melihat pesta itu berlangsung atau menyertainya namun beredar apabila ia tidak berlangsung seperti yang dihebahkan.

"Usaha pihak berkuasa melakukan pencegahan di situ memang amat wajar," katanya.

Pesta "Full Moon Beach Party" itu yang dijadualkan malam semalam dan malam ini oleh penganjur yang belum diketahui  identiti dikatakan mendapat sambutan ramai termasuk golongan remaja selepas ia disebarkan di media sosial Facebook dan aplikasi WhatsApp beberapa hari lepas.

Penganjuran parti itu sebelum ini  mendapat bantahan pelbagai pihak termasuk Pemuda dan Puteri Umno Besut, pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) dan JKKK Pulau Perhentian kerana dikhuatiri memberi imej negatif terhadap pulau peranginan tersohor itu dan budaya songsang kepada penduduk .

Pesta  "Full Moon Beach Party" itu yang penganjurannya dijadualkan semalam dan hari ini dikatakan mendapat sambutan ramai termasuk golongan remaja beragama Islam selepas ia disebarkan di media sosial Facebook dan aplikasi WhatsApp beberapa hari lepas.

Penganjuran parti itu bagaimanapun mendapat bantahan pelbagai pihak termasuk Pemuda dan Puteri UMNO Besut serta pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) kerana dikhuatiri membawa pengaruh negatif kepada penduduk setempat.

Parti itu turut mendapat bantahan penduduk pulau berkenaan dan menyokong tindakan pihak berkuasa yang melakukan pencegahan, rondaan dan pemantauan awal bagi mengekang pesta itu daripada terus berlangsung di pulau.

Imam Masjid Pulau Perhentian, Ibrahim Ahmad, 58, pula berkata, penganjuran pesta seperti itu tidak sepatutnya berlaku di pulau itu kerana boleh menjejaskan imej dan persepsi negatif.

Menurutnya, beliau kesal dengan hasrat  penganjuran pesta  kerana penduduk di pulau ini beragama Islam.

" Kami hanya mengetahui perkara ini melalui media dan laman sosial  dan pihak berkuasa diminta sentiasa memantau kerana dibimbangi penganjur akan mengadakan pesta pada tarikh berlainan yang tidak dijangka pihak berkuasa," katanya.

Tiada ulasan: